Wikia

Amerikaans blauw
Amerikaansblauw

Gencode

aa gg/dd

Oogkleur

zwart

Engels

American blue (UK) / Sky blue (VS)

NFRS

niet geregistreerd

AFRMA

geregistreerd

Het volgende artikel gaat over de kleur blauw met gencode aa gg (Europa en VS) / aa dd (UK), hieronder vallen de lichte varianten Amerikaans blauw en de in UK bekende powder blue alswel de donkere UK variant British blue. Russisch blauw valt hier níet onder, dit is een ander gen.

GenotypeEdit

De gencode van (Amerikaans) blauw is aa gg, wat betekent dat het op zwart-basis is (aa) met twee kopieën van het blauw-gen (gg). In de UK wordt de letter 'd' gebruikt om dit gen aan te duiden, dit is de letter die men in de rest van Europa en de VS gebruikt voor Russisch blauw.

Fenotype Amerikaans blauwEdit

De blauwe vachtkleur zoals deze bekend is in Nederland. Een warme egale grijsbruine kleur, doorgaans lichter dan Russisch blauw, met zwarte ogen. Amerikaans blauw wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsproblemen, waardoor de kleur relatief zeldzaam is. Staat in de UK ook bekend als American blue en in de VS als sky blue, en wordt gebruikt om blauwe kleurslagen tussen British en powder blue in te beschrijven, maar deze is niet gestandariseerd door de NFRS.

Fenotype (British/English) BlueEdit

StandaardEdit

British blue
250px

Gencode

aa gg/dd

Oogkleur

zwart

NFRS

geregistreerd

De Britse standaard omschrijft (British/English) blue als volgt: "Een diep staalblauw zonder enige bruine kleuring. Kleur hoort gelijkmatig te zijn met de kleur van de onderzijde gelijk aan die aan de bovenzijde. De kleur van de vacht wanneer gescheiden is blauwgrijs tot op de huid."

GezondheidEdit

Toen de eerste blauwe ratten in de UK verschenen (1990) was de gezondheid bar slecht. Ze waren gevoelig voor bloedingen, huidproblemen en allergiën. Na lang selectief fokken is deze kleurslag eindelijk net zo gezond en stabiel als andere variëteiten.

Fenotype Powder blueEdit

StandaardEdit

Powder blue
250px

Gencode

aa gg/dd

Oogkleur

zwart

NFRS

geregistreerd

De Britse standaard omschrijft powder blue als volgt: "Een bleke duifblauwe kleur, met bleek zilveren ondervacht. Moet duidelijk verschillen van de leigrijze kleur van de [Brits blauwe] rat. Kleur zo gelijkmatig mogelijk, zonder enige onregelmatigheid en witte haren of vlekken. Voetkleur gelijk aan bovenkant. Zwarte of robijnrode ogen."

Lichte kleurEdit

Men vermoed dat de lichtere kleur door een modifier veroorzaakt wordt, al is dit niet geheel duidelijk. De mogelijke robijnrode ogen worden veroorzaakt door de lichte kleur van de vacht.

GallerijEdit