Wikia

Dit artikel uit de categorie "Medisch" is slechts informatief bedoeld. Ga met medische problemen met je huisdier áltijd naar een bekwame dierenarts!

Net zoals vrijwel alle dieren met een baarmoeder kunnen ook vrouwelijke ratten een ontsteking aan de baarmoeder krijgen. De oorzaken hiervoor lopen uiteen en zijn niet altijd duidelijk of eenduidig. Een rat met een baarmoederontsteking moet zo snel mogelijk behandeld worden, een onbehandelde baarmoederontsteking kan een rat enorm verzwakken en zelfs de dood tot gevolg hebben.

Symptomen Edit

Uitvloeiing uit de vagina Edit

Het meest voorkomende en duidelijkste symptoom van een baarmoederontsteking is bloedverlies uit de vagina. Een onwetende eigenaar zou misschien kunnen denken dat de rat menstrueert, ratten menstrueren echter niet. Soms gaat het bloedverlies gepaard met pus of komt er enkel pus uit de vagina. De uitvloeiing bevat bacteriën besmettelijk voor andere ratten.

Echter zie je niet altijd uitvloeiing bij een baarmoederontsteking, dan spreekt met over een gesloten baarmoederontsteking. Deze vorm is extra gevaarlijk, niet alleen omdat het minder snel ontdekt wordt maar ook omdat de infectie naar binnen kan klappen waardoor de rat acuut sterft.

Laat je dus niet (mis)leiden door gebrek aan uitvloeiing en let ook op de andere symptomen. Ga bij twijfel altijd naar een dierenarts.

Buikpijn Edit

Een infectie aan de baarmoeder doet natuurlijk ontzettend veel zeer en hoewel ratten prooidieren zijn die pijn niet zomaar laten zien kun je dit aan een aantal dingen opmerken.

Uiteraard zal de rat het niet prettig vinden om aan de buik aangeraakt te worden, bijvoorbeeld bij het optillen. Sommige ratten schieten gelijk weg, anderen reageren pas bij het bevoelen van de buik.

Vaak gaat de rat ook in een rare houding zitten en lopen, met de buik laag over de grond. Denk maar aan hoe je er zelf bij zou lopen als je hevige buikkramp hebt.

Verder zal de algehele conditie van de rat achteruit gaan en tekenen van pijn vertonen. Let dus op opstaande haren, porfyrine bij neus en ogen en afwijkend gedrag.

Oorzaken Edit

In principe wordt een baarmoederontsteking veroorzaakt door bacteriën, echter krijgen niet alle ratten die in aanraking komen met de ziekteverwekker ook daadwerkelijk een ontsteking. Baarmoederonstekingen zijn namelijk in principe erg besmettelijk. Er lijkt een wisselwerking te bestaan tussen verschillende oorzaken, waardoor het niet altijd duidelijk is hoe de rat de baarmoederontsteking heeft opgelopen.

Natuurlijk speelt een verminderde weerstand een rol. Soms worden hele kooien besmet met baarmoederontsteking omdat het gepaard gaat met een virus. Daarnaast hebben ratten die al een probleem hebben aan de baarmoeder en/of eierstokken eerder kans een ontsteking op te lopen, omdat de baarmoeder dan sneller geïrriteerd raakt en zo kan gaan ontsteken.

Wanneer de eierstokken van een rat zijn verwijderd is de kans op een baarmoederontsteking kleiner, ondanks dat de baarmoeder nog in het lichaam zit. De verminderde invloed van hormonen heeft een gunstige uitwerking.

Behandeling Edit

VeralillyoperatieBMO1

Lilly van Vera vd K gaat onder het mes

Sterilisatie Edit

De beste behandeling bij een baarmoederontsteking is het verwijderen van de baarmoeder en daarmee ook de eierstokken. Hiermee wordt het probleem volledig weggenomen en bestaat er geen kans dat de infectie zich verder uitbreid. Ook kan de rat niet opnieuw geïnfecteerd raken. Edit

Antibiotica Edit

Sommige dierenartsen schrijven liever eerst antibiotica voor. Dit is echter een tijdelijk lapmiddel, bijna alle ratten die een baarmoederontsteking hebben gehad en niet gecastreerd worden krijgen na de antibioticakuur opnieuw een baarmoederontsteking. Ook helpt antibiotica niet altijd of niet snel genoeg. Onthoudt dat een baarmoederontsteking heel zwaar is voor de rat en mogelijk zelfs dodelijk.

VeralillyoperatieBMO2

Lilly's baarmoeder en eierstokken worden verwijderd

Voor ratten die te zwak zijn om geopereerd te worden is antibiotica wel een optie om de rat eerst wat op te lappen voor ze te castreren.

Desinfecteren en isoleren Edit

Niet per se een behandeling van de rat zelf, maar wel onderdeel van de behandeling in het algemeen: desinfecteer de kooi! Baarmoederontstekingen zijn zeer besmettelijk en een nare ziekte, dus als je een of meerdere ratten met baarmoederontsteking ontdekt is het ontzettend belangrijk om de kooi zo snel mogelijk te desinfecteren zodat de kans op besmetting minimaal is.

Uiteraard moet je de rat met baarmoederontsteking ook direct scheiden van de andere ratten.

Dit geldt overigens ook wanneer er geen pus of andere uitvloeiing te zien is!

Preventie Edit

Hygiëne Edit

Aangezien baarmoederontstekingen zo ontzettend heftig zijn voorkom je dit natuurlijk liever. Helaas valt er weinig aan te doen wat niet gelijk ingrijpend is, behalve kans op besmetting van elders en besmetting onderling in de kooi te minimaliseren door goede hygiëne.

Preventieve castratie Edit

De enige optie om een baarmoederontsteking te voorkomen is door de baarmoeder te laten verwijderen voor deze überhaupt kan ontsteken, preventieve castratie dus. Weinig mensen kiezen hiervoor, enkel sommige rattery's en opvangen die natuurlijk ook extra risico lopen vanwege de grotere aantallen ratten. Een sterilisatie is ten slotte een chirurgische ingreep die je niet zomaar laat doen en niet iedere vrouwelijke rat krijg een baarmoederontsteking.

Overigens is een baarmoederontsteking voor zover bekend niet gevaarlijk voor mannelijke ratten!