Wikia

Oude, zieke en/of drachtige dieren kunnen meestal wel wat extra bijvoeding gebruiken. Het is belangrijk dat dit voer licht verteerbaar is en bomvol makkelijk opneembare voedingsstoffen bevat. Gezonde ratten worden meestal te zwaar van bijvoeding, geef ze dit dus niet of met mate.

Voor wieEdit

Zieke rattenEdit

Zieke en verzwakte ratten hebben extra energie nodig om beter te worden. Ook ratten met een tumor hebben meer energierijke voeding nodig, omdat de tumor veel energie verbruikt.

Oude rattenEdit

Ratten op leeftijd krijgen op een gegeven moment last van allerlei kwaaltjes en beginnen te verzwakken. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met een zieke rat, al is het beter om oudere ratten geen dierlijke eiwitten meer te geven en hier dus ook rekening mee te houden met het kiezen van bijvoeding. Dierlijke eiwitten kunnen namelijk belastend zijn voor de nieren en met name oudere ratten kunnen hierdoor in de problemen raken.

Drachtige en zogende vrouwtjes en rittensEdit

Een heel ander verhaal zijn drachtige en zogende vrouwtjes en hun rittens, deze hebben juist meer dierlijke eiwitten (en andere voedingsstoffen) nodig.

BijvoedingEdit

Royal Canin Covalence SupportEdit

Een speciaal krachtvoeder voor huisdieren eigenlijk ontwikkelt voor herstellende katten en honden, maar ook voedzaam voor ratten. Het is een poeder wat je aanmaakt met water, hierdoor kun je deze ook dun genoeg maken om te kunnen geven met een spuitje (voor wanneer je moet dwangvoeren). Deze bijvoeding bevat dierlijke eiwitten en is daarom minder geschikt voor oudere ratten. Ook is de bijvoeding slijmopwekkend en kan dus beter niet gegeven worden aan ratten met luchtwegproblemen. Covelence Support is te koop bij de dierenarts.

Ingrediënten: Vlees en dierlijke bijproducten, granen (maïs, rijst), vis en bijproducten, plantaardige eiwitextracten, mineralen, oliën en vetten, plantaardige bijproducten, vitaminen.

Hill's a/dEdit

Blikvoer speciaal ontwikkeld om verzwakte honden en katten weer op de been te krijgen. Het voer bevat extra veel eiwit, makkelijk verteerbare ingrediënten en extra caloriëen. Het is smakelijk en heeft een zachte textuur wat het mogelijk zou moeten maken met een spuit te voeden.

BabyvoedingEdit

BrintaEdit