Wikia

Bulblefoot

Buster met bumblefoot, van Black_Angel

Bumblefoot is een pijnlijke aandoening aan de poten van een rat, waarbij de voetzolen rood en opgezwollen zijn doordat deze ontstoken zijn en er kunnen zelfs zweertjes zitten.

OorzaakEdit

Bumblefoot kan verschillende oorzaken hebben, vaak is het ook een combinatie van factoren waardoor een rat bumblefoot krijgt.

Een van de meestgenoemde oorzaken zijn tralieplateaus , omdat een rat hierop zijn gewicht niet over zijn volledige voet kan verdelen. Door de druk op de voetzolen ontstaat er irritatie wat kan escaleren tot bumblefoot. Gebruik daarom nooit tralieplateaus. Klimmen in de tralies van traliekooien is overigens (normaliter) niet schadelijk voor ratten.

Druk op de voetzolen speelt ook een grote rol bij bumblefoot veroorzaakt door overgewicht. De pootjes van de rat kunnen dan letterlijk het gewicht van de rat niet aan en raken geïrriteerd en ontstoken.

Daarnaast kan erg vieze bodembedekking ook een rol spelen bij de ontwikkeling van bumblefoot. Als er extreem veel onlasting door de bodembedekking zit, met name als deze daardoor vochtig is geworden, kan er gemakkelijk een bacteriële infectie optreden.

Lang niet alle ratten die leven op tralieplateaus, overgewicht hebben, en/of op vieze bodembedekking zitten ontwikkelen bumblefoot. Sommige ratten lijken er genetische aanleg voor te hebben en erg gemakkelijk ontstoken pootjes te krijgen.

VoorkomenEdit

Voorkomen is beter dan genezen. Gelukkig krijgen de meeste ratten nooit bumblefoot als bovenstaande oorzaken worden voorkomen. Gebruik geen tralieplateaus, voorkom dat je ratten te dik worden, en maak op tijd de kooi schoon.

BehandelingEdit

Als je om een of andere reden toch een rat met bumblefoot hebt is het belangrijk hier snel wat aan te doen. Lopen op ontstoken voetjes is erg pijnlijk en kan makkelijk verergeren als er niet wordt ingegrepen.

GallerijEdit