Wikia

Deze pagina bevat argumenten ter onderbouwing van een bepaalde mening. Ondanks dat deze wiki probeert vooral informatie te verstrekken, is dit betoog ook toegevoegd om je te laten nadenken over waar jij je ratten vandaan wilt halen. Uiteindelijk is de keus aan jou.

Veel dierenwinkels en tuincentra verkopen verschillende kleine huisdieren. Vooral vissen, vogels, knaagdieren en konijnen worden er vaak verkocht, maar soms ook honden, katten en andere dieren. Veel dierenliefhebbers zijn tegen het kopen van dieren in een dierenwinkel of tuincentrum. Dit heeft verschillende redenen, waaronder de afkomst, huisvesting en aanwezige kennis.

Afkomst van de broodfokEdit

Dierenwinkels en tuincentra verkopen meestal dieren om hier winst mee te maken. Om dit te kunnen doen worden de dieren relatief goedkoop verkocht en nog goedkoper ingekocht. Veel dieren in deze winkels zijn afkomstig van de zogenaamde broodfok: fokpraktijken gericht op het maken van zo veel mogelijk winst. Door deze doelstelling komt de gezondheid van het dier in het gedrang, wat natuurlijk niet alleen voor problemen zorgt voor de nieuwe eigenaar (het dier heeft veel medische problemen) maar ook niet moreel verantwoord is volgens veel dierenliefhebbers. Ook worden de dieren maar zelden op gepakt en zijn daarom zelden tam.

HuisvestingEdit

Wederom om voldoende winst te vangen worden dieren vaak ontoereikend gehuisvest. Veel dierenwinkels en tuincentra hebben een zogenaamd 'knaagdiereneiland': glazen hokken op een verhoging waarin beneden konijnen en cavias worden gezet en bovenin kleine knaagdieren. Andere dieren en soms ook knaagdieren worden in andere glazen hokken gehouden. Deze glazen hokken zijn vrijwel altijd veel te klein om één of een koppel van de diersoort in te houden en vaak zitten er meerdere dieren in een hok, ook solitaire dieren.

KennisEdit

Sommige winkels hebben zelfs de geslachten gemengd zitten, dus heb je kans dat je een zwanger vrouwtje mee naar huis krijgt. Ook hebben veel winkeliers weinig kennis van de dieren die ze verkopen en verkopen verschillende geslachten samen. Daarbij worden groepsdieren veelal solitair verkocht en/of wordt er aangeraden solitaire soorten met meerdere te houden.

Soms worden ook meerdere soorten bij elkaar gezet, meestal een konijn en een cavia. De dieren hebben totaal geen boodschap aan elkaar en kunnen beter met een maatje van dezelfde diersoort samen zitten.

Gezondheid en tamheidEdit

Niet alleen de broodfok brengt de gezondheid en tamheid van een huisdier in gevaar, maar ook het leven op het verkooppunt. Dierenwinkels en tuincentra hebben meestal verschillende dieren te koop en daarnaast ook nog eens de rest van de winkel om draaiende te houden. Hierdoor wordt er maar weinig aandacht besteed aan de dieren. Ze kunnen ongemerkt ziek worden en worden niet tam.

NadelenEdit

Nog even alle nadelen op een rijtje:

  • Slechte gezondheid door afkomst broodfok
  • Niet tam door afkomst broodfok
  • Kans op nestje vanwege onkunde winkel
  • Slechte gezondheid vanwege onkunde winkel
  • Niet tam vanwege onkunde winkel
  • Moreel niet verantwoord

Dus denk goed na voor je een dier uit een dierenwinkel of tuincentrum haalt, want er zijn veel betere opties zoals fokkers (zoals ratteries) en opvangen.

Als je wilt zien hoe ratten en andere knaagdieren er bij zitten bij een broodfokker kun je hier foto's bekijken (LET OP! Deze foto's kunnen voor ratten- en dierenliefhebbers in het algemeen schokkend zijn!). De foto's zijn genomen bij de hoofdleverancier van knaagdieren voor dierenwinkels in Nederland en is vrij open over zijn manier van werken. Bedenk je dat het er bij 'achtertuinfokkers' er nog erger aan toe gaat!