Wikia

Dierlijke eiwitten zijn vooral belangrijk voor jonge ratten in de groei, lees het artikel over eiwitten over waar je rekening mee moet houden bij het geven van (dierlijke) eiwitten. Er zijn verschillende manieren waarop je dierlijke eiwitten kunt aanbieden, deze worden hieronder pagina beschreven. In commercieel droogvoer zitten vaak al dierlijke eiwitten.

BrokkenEdit

Een makkelijke manier om dierlijke eiwitten te geven, door het droogvoer of apart, is door middel van brokken voor bijvoorbeeld honden of katten. Het is dan wel belangrijk dat je een goed merk brok kiest waar zo min mogelijk zout, suiker, en andere toevoegingen zitten. De meeste brokken zijn helaas grotendeels van graan en het is niet duidelijk wat de kwaliteit van het vlees in de brokken is, dit kunnen heel goed resten zijn van slachtdieren zijn.

In rattenvoer met dierlijke eiwitten zitten meestal vergelijkbare brokken.

Nat kattenvoerEdit

In plaats van brokken kun je ook apart nat kattenvoer aanbieden. Wederom is het belangrijk om voer van hoge kwaliteit te kiezen, zonder zout, suiker, en andere toevoegingen. Applaws is een populair merk, omdat het voer grotendeels uit kip of vis bestaat en er verder enkel vocht en groenten/rijst in zit. Bekende merken zoals Whiskas zijn vaak van slechte kwaliteit met suiker, zout, en gelatine. Kijk goed op de verpakkingen naar de ingredienten voor het aan je ratten te geven!

Puur vlees/visEdit

Je kunt natuurlijk ook een stukje (gekookt) vlees of vis met je ratten delen, wanneer het veilig is voor de mens is het ook veilig voor je ratten. Geef dus geen rauw vlees, ratten zijn net als mensen gevoelig voor salmonella en kunnen hieraan dood gaan! Geef bij voorkeur ook enkel kip en vis, deze zijn makkelijker verteerbaar dan rund- en varkensvlees. Gekookte kippenbotjes mogen ook gegeven worden, bij honden en katten wordt dit afgeraden wegens splintergevaar, maar omdat ratten knagen in plaats van kauwen is het voor hen geen probleem.

Hardgekookt eiEdit

Een hardgekookt eitje is ook een lekkernij voor ratten, je kunt het hele ei in de schil geven zodat ze deze zelf open kunnen breken (help eventueel een handje door er alvast een barst in te tikken). Ze houden zich dan een tijd bezig met het openbreken en opeten van het ei en de schaal is een bron van calcium. Zorg wel dat het ei hardgekookt is, ratten zijn gevoelig voor salmonella dus rauwe eieren zijn niet geschikt en zacht gekookte eieren kunnen plakkerig zijn (gevaar voor verslikking).

Gedroogde insecten en waterdierenEdit

Gedroogde insecten en waterdieren zoals garnalen zijn een vette bron van eiwitten en erg goed voor groeiende rittens. Ze kunnen door het voer gemengd worden of apart worden aangeboden.