Wikia

Dubbelrex
Neraidadubbelrex
Manu, agouti capped dubbelrex, van Neraida

Gencode

RERE

Engels

double rex

NFRS

verbannen (als haarloos)

Dubbelrex ratten kunnen er erg gevarieerd uitzien, niet alleen tussen individuen maar ook een individuele rat zelf kan er verschillend uit zien.

GenotypeEditEdit

De gencode van dubbelrex wordt meestal als RERE geschreven, maar er zijn meerdere genen die rexbeharing kunnen veroorzaken waaronder CU1, CU2, en SH. Voor het gemak wordt er echter meestal van RE gesproken en in Nederland gaat het ook meestal om hetzelfde rex-gen. Er zijn ook recessieve 'rex' genen, waaronder het gen voor? fuzz, maar deze zijn zeldzaam in Nederland als ze er al zijn. Ratten die slechts een rex gen hebben zijn 'gewoon'? rex, het gen is namelijk incompleet dominant waardoor de combinate van een rex gen (RE) met het niet-rex gen (re) resulteerd in een vacht die niet zo sterk krult als bij dubbelrex maar ook niet glad is.

FenotypeEdit

Er is geen specifieke standaard dubbelrex, ze kunnen er ook zeer gevarieerd uit zien. Sommige dubbelrexen hebben bijvoorbeeld een korte sterk krullende vacht over het hele lichaam, duidelijk korter dan bij 'gewone' rexen. Dubbelrexen die kaal zijn met enkele behaarde plekken worden ookwel patchwork fuzz genoemd. Dan heb je ook nog de enkele dubbelrex die het ene moment er uit ziet als een normale rex en een maand later praktisch kaal wordt.

Dubbelrex rittens worden vrijwel altijd kaal in hun rittenperiode.

GezondheidsproblemenEdit

Ingegroeide wimpersEdit

Door de sterke krulling van de haren van de dubbelrex kunnen de wimpers in de ogen komen te zitten. Dit kan gaan irriteren en zelfs voor serieuze oogproblemen zorgen. Het is daarom belangrijk goed op te letten of er geen wimpers ingroeien.

Kwetsbare huidEdit

De huid van dubbelrexen die (soms) vrijwel naakt zijn is erg kwetsbaar zonder de beschermende vacht. Vrijwel altijd zijn er krasjes en andere kleine oppervlakkige wondjes aanwezig op een blote huid, ook in een stabiele groep al is het raadzaam ze te behoeden voor conflicten. Het is niet ongewoon dat er enkele veltbultjes en soms zelfs abcesjes ontstaan door verwondingen. De huid kan ook makkelijk uitdrogen en verbranden, hou hier dus ook rekening mee.

GallerijEdit