Wikia

Flapperig

Flapperige dame, van Daphne K.

Vrouwelijke ratten kunnen flapperig worden. Dit houdt in dat ze op dat moment vruchtbaar zijn. Vrouwtjes ratten kunnen op jonge leeftijd al vruchtbaar worden en meestal blijft dit de rest van hun leven. Een rat is ongeveer om de 5 dagen flapperig. Grofweg is bij ratten tussen de 3 tot 6 maanden de periode van flapperig het beste waarneembaar.

Een rat die flapperig is blijft bij aanraking vaak stilstaan, maakt een holle rug en flappert met haar oren. Dit duurt een paar tellen waarnaar zij wegrent of wegspringt. Wanneer een vrouw flapperig is wordt zij vaak bereden door kooigenoten, of zal het zelf kooigenoten berijden. Dit is een normaal fenomeen.

Vrouwtjes kunnen overmatig flapperig zijn, al komt dit niet vaak voor. Wanneer een rat overmatig flapperig is zal het zeer gespannen, alert en schrikkerig zijn en meestal in een korte periode dan 5 dagen flapperig zijn. Bij een oudere rat kan deze overmatige flapperigheid veroorzaakt worden door medische kwaaltjes en kan een medisch advies waardevol zijn.