Wikia

Gladhaar
Agoutiberken
Kelsey, agouti berken gladhaar, van Black_Angel

Gencode

rere FZFZ etc

Engels

smooth

NFRS

standaard

De rat is van nature gladharig en dit is dan ook de meest voorkomende vachtsoort bij tamme ratten. De vacht is dan niet gekruld, extreem lang of juist kort, of enige andere afwijking.

GenotypeEditEdit

De gencode van gladharige ratten wordt zelden opgeschreven, omdat het juist de afwezigheid is van mutaties op verschillende locussen die vachtsoorten veroorzaken.

Bij alle recessieve vachtmutaties betekend dit dat hoofdletters gladharigheid aanduiden, bij fuzz is dit bijvoorbeeld FZFZ. Bij deze recessieve mutaties is het ook mogelijk dat een gladharige rat de mutatie wel draagt, dan is de gencode bij bijvoorbeeld fuzz FZfz.

Een vachtmutatie kan echt ook dominant zijn, zoals het incompleet dominante rex-gen. Een gladharige rat heeft op de rex-locus gencode rere, terwijl een rex de gencode REre heeft en een dubbelrex RERE.

Je zou in theorie ook de 'volledige' gencode van een gladharige rat kunnen proberen omschrijven: rere FZFZ HRHR ...

FenotypeEdit

Er is geen specifieke standaard voor gladharigheid, omdat dit de natuurlijke vorm van de rat is. De vacht wordt echter wel kort beschreven in het verwachte algemene uiterlijk in de Britse standaard: "De vacht moet glad en glanzend zijn (met uitzondering van rex)".

GallerijEdit