Wikia

Himalayan
HavynBentleyHimalayan1
Bentley, Sealpoint himalayan (roodoog), van Rattery Havyn

Gencode

aa cch (Be*)

Oogkleur

rood (of zwart)

Andere namen

himi (afkorting), rus (oude term)

NFRS

geregistreerd

Een witte rat met kleine lichte points (uitmonstering), vaak beperkt tot het puntje van de neus en de staartaanzet. De ogen van een himalayan rat zijn (robijn)rood of zwart.

GenotypeEdit

De gencode van de 'echte' himalayan is aa cch, dus de kleur is op zwartbasis (aa) met een kopie van het albino gen (c) en een kopie van het himalayan gen (ch). Vervolgens is er een gen dat de oogkleur bepaalt, dit gen is dominant voor de oogkleur zwart (Be* is zwartoog, bebe is (robijn)roodoog). Himalayan is echter ook mogelijk op agoutibasis (A*), maar dan zijn de 'points' minder donker van kleur.

Veel show himalayans zijn genetisch siamees, ze hebben twee kopieën van het himalayan gen (ch) en zijn geselecteerd op lichte lichaamskleur. De 'points' zijn dan vaak donkerder, maar zo is ook de vacht minder wit.

FenotypeEdit

StandaardEdit

De Britse standaard omschrijft de himalayan rat als volgt: "Lichaamskleur is wit, vrij van vlekken en geheel egaal, met 'points' (uitmonsteringen) in een rijk donker sepia. Ogen (robijn)rood of zwart. Opmerking - kleurgebieden: 1. gezicht - niet voorbij de ogen . 2. oren - niet verder dan de basis. 3. voorpoten - niet voorbij de ellebogen. 4. achterpoten - niet voorbij de enkels. 5. staart - niet voorbij de staartbasis. 6. voeten - geheel effen kleur, zonder enig wit."

KleurEdit

De meest voorkomende kleur van de points is sepia, aangeduidt met de naam sealpoint en is genetisch zwart. Het is mogelijk andere kleuren points te krijgen, maar dit is bij himalayans niet erg populair vanwege de kleine points en witte lichaam.

TekeningEdit

Vrijwel alle variëteiten met uitmonsteringen worden het liefst als effen gezien, bij andere tekeningen heeft de rat namelijk al snel witte voetjes waardoor je de points niet meer zo goed ziet.

GallerijEdit