Wikia

Ier
HavynRootzEvoIer
Rootz' Evo, sable burmees ier, van Rattery Havyn

Gencode

Hh of Hh(i) en modifiers

Andere namen

Irish (Engels)

NFRS

geregistreerd

Een Ierse tekening is een driehoekige witte vlek tussen de voorpoten van de rat en witte pootjes. Sommige berken ratjes met weinig wit kunnen ook een praktisch ierse aftekening hebben. Ratten met een of meerdere witte vlekken op de buik worden doorgaans ook 'ier' genoemd. De Engelse term voor deze tekening is 'Irish'.

GenotypeEdit

De gencode van de ier is Hh of Hh(i) met modifiers die de hoeveelheid tekening beperken tot een vlek op de borst, wat betekend dat de ier een kopie van het geen/weinig tekening gen heeft (H) en een kopie van het japanner-gen (h) of het ier-gen (h(i)).

FenotypeEdit

StandaardEdit

De Britse standaard omschrijft de ierse rat als volgt: "Witte gelijkbenige driehoek op de borst met witte voorpoten en de achterpoten wit tot halfverwege. De driehoek moet van voldoende grootte zijn, scherp afgetekend zonder vlekkerigheid, zich niet uitstrekken naar beneden over de buik maar alle ruimte tussen de voorpoten beslaan. De lichaamskleur hoort te voldoen aan een erkende kleur variëteit."

AfwijkingenEdit

Er zijn maar weinig echte ieren in Nederland en België die voldoen aan de standaard. Wel zijn er redelijk wat ratten met een of meerdere vlekken elders op de onderzijde en met andere vormen. Deze worden doorgaans ook als ier beschreven.

GallerijEdit