Wikia

Ratten zijn van nature alleseters die heel divers eten. Een gevarieerd dieet is niet alleen nodig voor de voedingsstoffen, maar maakt het eten ook interessanter voor de rat.

GranenEdit

De meeste soorten rattenvoeding zijn op basis van een mengeling van verschillende granen. Tarwe, haver, rijst, maïs, ontbijtgranen en zelfs pasta zijn ingrediënten uit de granengroep.

PeulvruchtenEdit

Peulen zijn eiwitrijke vruchten die vaak in rattenvoer zitten als plantaardige bron van eiwit. Erwten, bonen en johannesbrood zijn meestal de ingrediënten in rattenvoer.

GroenteEdit

Verse groenten zijn natuurlijk het best en waardevolle aanvullende voeding, maar zit ook vaak in gedroogde vorm in rattenvoer verwerkt. Meestal zijn dit wortelvlokken, maar ook andere groenten zoals tomatenvlokken zijn mogelijke ingrediënten.

FruitEdit

In fruit zitten allerlei goede voedingstoffen, maar helaas zijn ze ook vaak zoet. Kijk daarom uit met de hoeveelheid fruit in het droogvoer. Veelvoorkomend zijn gedroogde schijfjes banaan en appel en vooral bessen kunnen heel gezond zijn.

VleesEdit

Rattenvoer kan vegetarisch zijn en enkel eiwitten uit plantaardige bronnen bevatten, maar sommige voeders bevatten dierlijke eiwitbronnen zoals vlees en vis. In droogvoer wordt meestal kip en resten van slachtdieren gebruikt en tot brokjes gevormd, in eigen mixen zijn hoge kwaliteit hondenbrokken makkelijk. Gedroogde garnalen, andere waterdieren en insecten kunnen ook gebruikt worden. Een andere optie is om vegetarisch voer te geven en daar naast aanvullende voeding voor de dierlijke eiwitten.

Kruiden

Sommige kruiden kunnen goed zijn voor de gezondheid, bijvoorbeeld mint, basilicum en paardebloem.