Wikia

Een lege kooi is natuurlijk niet leuk, maar ook verspilling van de ruimte. Ratten ontdekken graag dus met een afwisselende kooi inrichting maak je ze erg blij. Er zijn verschillende dingen die je in de kooi kunt zetten of hangen. Veel van deze kun je gewoon in de dierenwinkel kopen of bestellen, maar er zijn ook dingen die je zelf kunt maken.

Eten en drinkenEdit

VoerbakEdit

Voerbakkeramiek
Uiteraard moeten ratten eten en het is dan voordehandliggend het voer aan te bieden in een voerbakje. Er zijn verschillende voerbakken op de markt van allerlei materialen, afmetingen en niet te vergeten designs. Meestal worden keramieken voerbakjes gebruikt, want deze vallen niet zo snel om. Er zijn ook metalen, kunststoffen en zelfs eetbare bakjes te krijgen. Een andere optie is het uitstrooien van het voer over de bodem zodat de ratten moeten zoeken in de bodembedekking.

DrinkflesEdit

Vers schoon water moet ook altijd beschikbaar zijn, hierom zijn drinkbakjes af te raden: er komt veel te makkelijk vuil en bodembedekking in het water of het water ui het bakje. Drinkflesjes zijn de handigste manier om water aan te bieden, er kan geen vuil in komen en de ratten kunnen het ook niet omstoten. Wel kunnen sommige flesjes lekken en sommige knagers krijgen het voor elkaar de flesjes kapot te bijten.

SlaapplaatsenEdit

HangmattenEdit

Populair in veel rattenkooien zijn hangmatjes waar de ratten in kunnen liggen en op springen. Ze zijn ook effectief als 'vangnetten' in hoge kooien, zodat de ratten niet heel erg diep kunnen vallen en zich bezeren. De meeste hangmatjes worden van fleece of fleece in combinatie met katoen gemaakt. De fleece wordt gekocht in winkels zoals de Action en Xenos, op de stoffenmarkt of besteld op stoffenwinkel webshops. Kijk eens op rattenfora waar anderen hun stoffen vandaan halen. Er zijn verschillende modellen hangmatjes die met de hand of met de naaimachine gemaakt kunnen worden. Een website met veel goede, duidelijke tutorials is Jollyrats .

HuisjesEdit

Ratten verstoppen zich graag ergens onder, dus huisjes zijn een groot favoriet. Zorg wel dat het huisje en de opening groot genoeg is voor volwassen ratten, anders kunnen ze vast komen te zitten. Er zijn huisjes van plastic zoals Savic Cocoon, Igloo, Circus, en de Savic Sputnik (XL maat voor ratten). De laatste kan ook opgehangen worden. Verder zijn huizen van brooddeeg ook leuk, deze kunnen ze kapot knagen voor een snackje (leuke afleiding van de onderbak). Huisjes van hout kunnen op zich ook wel, maar deze zullen gaan stinken vanwege de urine die er in trekt.

Nestmateriaal

Binnenkort meer. :p

Kooiverrijking

LoopwielEdit

WobustWodentWheel
Veel ratten maken dankbaar gebruik van een loopwiel om hun energie kwijt te kunnen. Het is wel belangrijk dat het loopwiel veilig is voor ratten.

  • Het loopwiel moet groot genoeg zijn. Klinkt logisch, maar veel mensen realiseren zich niet dat een loopwiel een doorsnede van minstens 27cm moet hebben, vaak nog groter (afhankelijk van de ratten). Als een loopwiel te klein is moet de rat te veel de rug krommen om er in te kunnen lopen en krijgt hij last van zijn rugje.
  • Geen open loopoppervlak, dus loopwielen met spijltjes zijn ongeschikt. Ratten (en andere knaagdieren) kunnen hier met een pootje of de staart tussen komen te zitten en zich verwonden. Draadwerk met nauwe openingen waar de pootjes niet tussen kunnen zijn wel veilig.

KnaagmateriaalEdit

Ratten zijn knagers, sommige meer dan andere, maar allemaal zullen ze blij zijn met wat knaagmateriaal. In de winkel kun je vaak knaaghout kopen, zoals wilgenhout takken, cactusstammen en andere dingen van hout. Je kunt ook zelf wilgentaggen knippen voor je ratten, maar zorg ervoor dat je toestemming hebt om dit te doen en leg de takken eerst in de vriezer na ze te hebben gewassen om eventuele beestjes onschadelijk te maken.

Let op dat knaagstenen juist erg slecht zijn voor (de meeste) knaagdieren! Veel boekjes prijzen ze nog aan als een 'must-have' in de knaagdierenkooi, maar er zitten te veel mineralen in die belastend zijn voor de nieren en de blaas.

Speeltjes

Om de ratten lichamelijk en mentaal bezig te houden kun je ze allerlei speeltjes geven. Dingen die ze kunnen rondslepen en slopen zoals bijvoorbeels knuffels (gemaakt van enkel fleece en katoen, geen wol oid!) en plastic balletjes of verstopt lekkers in een graafbak of dichtgemaakt wcrolletje. Veel dingen kun je gewoon zelf maken of goedkoop ergens kopen.

RuimteinrichtingEdit

PlateausEdit

Een praktische manier om van de ruimte in een kooi gebruik te maken is het ophangen van verdiepingen . Veel rattenkooien komen al standaard met een paar verdiepingen, maar je kunt ze ook los kopen. Veelgebruikte plateaus zijn de hoekverdiepingen van Ferplast. Deze zijn gemaakt van kunststof en dus makkelijk schoon te maken. Door het schroevensysteem passen deze plateaus in bijna elke kooi.

Tralieplateaus zijn erg ongeschikt, omdat dit bumblefoot kan veroorzaken. Ook plateaus van hout zijn niet aan te raden, omdat urine er makkelijk in trekt en gaat stinken. Je kunt hout wel lakken met niet-giftige lak, zoals goede kwaliteit botenlak, maar de kans is groot dat het plateau wordt aangeknaagd en de urine er alsnog in kan trekken.

BuizenEdit

Buizen zijn voor de ratten leuk om in te kruipen. Bij sommige kooien zitten er al standaard buizen maar je kunt ze ook in losse stukken kopen en zo zelf een parcours voor je ratje in elkaar zetten.

Dit vind ik persoonlijk leuker omdat je het dan kan veranderen en zo voor nog meer afwisseling zorgen voor je ratjes.