Wikia

Ratten zijn relatief grote knaagdieren die graag klimmen en klauteren. Ruime huisvesting is daarom erg belangrijk.

Minimale afmetingenEdit

De minimale afmetingen van een kooi zijn 80x50x60 cm (lxbxh) voor twee ratten, maar het is aan te raden een grotere kooi te nemen indien mogelijk. Goede ratteries en opvangen houden soms een wat grotere minimummaat aan, laat je dus goed informeren door de opvang of rattery waar je je ratten wilt halen.

De hoogtemaat is erg belangrijk, omdat ratten goed rechtop moeten kunnen staan (ook op de plateaus) en kunnen klimmen in de kooi. Het bodemoppervlak moet groot genoeg zijn om rond te kunnen rennen. Vooral oudere dieren die minder klimmen hebben veel aan een groter bodemoppervlak.

Je kunt met de Cage Calculator berekenen hoeveel ratten er in een kooi kunnen door de afmetingen op te geven. Vergeet niet de calculator op centimeters te zetten en let op dat deze calculator slechts een richtlijn is. De beste kooimaat voor jouw ratten is afhankelijk van de eigenschappen van jouw groep.

Soorten kooienEdit

TraliekooienEdit

Traliekooien zijn het meest ideaal voor ratten vanwege de klimmogelijkheden. Let op dat de tralies niet te ver uit elkaar staan, anders kunnen de ratten ontsnappen (niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk voor de ratten als ze bijvoorbeeld aan kabels gaan knagen). Een tralieafstand onder de 1,5 cm is meestal wel veilig, forse mannenratten kunnen eventueel ook gehouden worden in kooien met een bredere tralieafstand.

Sommige kooien hebben (gedeeltelijk) verticale tralies. Dit is voor ratten lastiger om in te klimmen, maar jonge, gezonde ratten zullen hier geen enkel probleem mee hebben. Let wel op wanneer je oudere ratten hebt.

Veel traliekooien hebben een onderbak van kunststof. Dit is makkelijk schoon te houden, al kunnen er wel urinevlekken in trekken als de kooi niet tijdig grondig wordt schoongemaakt (1 keer per week). Het nadeel van kunststof onderbakken is dat enthousiaste knagers er doorheen kunnen knagen. Niet alle ratten doen dit, maar als dit wel gebeurt is het verstandig metalen knaagstrips aan te brengen of een kooi te nemen die geen kunststof onderbak heeft.

Let trouwens op dat tralies weliswaar goed zijn voor ratten om tegen op te klimmen, maar niet geschikt om op te lopen. Tralieplateaus zijn slecht voor de pootjes van de rat en kunnen de pijnlijke aandoening bumblefoot veroorzaken.

Andere kooien/hokkenEdit

Glazen bakken zoals aquaria en terraria worden afgeraden vanwege het gebrek aan ventilatie en de beperkte klimmogelijkheden. Het is in principe dus wel mogelijk als de bak goed geventileerd wordt en er veel klimtuig in staat, maar in veel gevallen is het beter een traliekooi aan te schaffen. Zelfbouwkooien kunnen het best van aluminium gemaakt worden. Hout is geen geschikt materiaal, omdat urine er makkelijk in trekt en het daardoor snel gaat stinken.

PlaatsingEdit

Het is belangrijk dat de kooi niet op de tocht staat vanwege de gevoelige luchtwegen van de rat. Zet de kooi ook niet in de zon of dicht bij de verwarming. Het liefst zitten ratten ook wat hoger, dus zet als het kan de kooi niet op de grond maar op een verhoging. Dit voelt voor de ratten niet alleen veiliger, het houd de ratten ook uit de buurt van eventuele tochtstroming langs de vloer. Let ook op of de ratten veilig zijn voor eventuele andere dieren en kinderen, en zij ook voor hen (ratjes kunnen hard bijten!).

ZiekenboegEdit

Wanneer je ratten houd is het hebben van een ziekenboeg eigenlijk noodzakelijk. Het is geen uitzondering dat een rat een keertje ziek is en in verband met besmettingsgevaar moet de zieke rat apart gezet kunnen worden. Ook heeft een ziek dier rust nodig, dus een tijdje verplicht in een kleiner hok is dan niet zielig. Veelal wordt de 'Ferplast Duna' gebruikt als ziekenboeg: een kunstof kooi die alleen aan de bovenkant een traliedeur heeft. Deze hokken zijn tochtvrij, wat fijn is voor een ziek ratje.

MerkkooienEdit

Uitgebreide pagina over Merkkooien .

Er zijn verschillende geschikte merkkooien voor ratten, al zijn ze niet in iedere dierenwinkel verkrijgbaar. Dierenwinkels verkopen vaak te kleine kooien, sommigen raden zelfs de Ferplast Duna aan als permanente huisvesting. Ze hebben soms verraderlijke namen, zoals de 'Remy Rattenkooi', die eigenlijk niet geschikt is voor ratten. Een goede beginnerskooi is de Ferplast Jenny, deze kooi staat ook regelmatig tweedehands te koop voor een klein prijsje.