Wikia

Dit artikel uit de categorie "Medisch" is slechts informatief bedoeld. Ga met medische problemen met je huisdier áltijd naar een bekwame dierenarts!

Ratten staan bekend om hun zwakke luchtwegen, veel ratten niezen wel eens en sommige ratten krijgen te maken met een fikse luchtweginfectie. Hier kunnen ratten flink beroerd van worden en zelfs aan overlijden, vooral wanneer de rat kortademig wordt en extreem veel moeite moet doen om adem te halen.

Symptomen/stagesEdit

De volgende symptomen komen niet per se opzetten in deze volgorde en/of zijn allemaal aanwezig (geweest).

NiezenEdit

Het begint meestal met een niesje, al hoeft dit niet te betekenen dat de rat een luchtweginfectie gaat krijgen. Mensen niezen ook af en toe en zo ook ratten, maar als het niezen lang aanhoudt wordt het tijd om te onderzoeken wat er aan de hand is,

Knorren/PiepenEdit

Het eerste symptoom dat er echt wat mis is: de rat begint ongewone geluidjes te maken zoals knorren en piepend ademhalen. Dit kan soms grappig klinken, maar als je weet dat je rat ziek is klink 't opeens een stuk minder grappig. Advies: Ga naar de dierenarts!

ReutelenEdit

Het knorren wordt luider en 'krakerig', een duidelijk geluid dat er iets niet goed zit. Advies: da direct naar de dierenarts en zorg dat je een stevige antibioticakuur mee krijgt!

Kortademig/BenauwdEdit

De rat haalt hevig en pompend adem, je ziet de flanken duidelijk op en neer gaan en mogelijk doet de rat zijn bek ook wijd open bij iedere teug adem. Dit is een zeer ernstige situatie en in feite is de rat stervende, ga direct naar een spoedarts. Wanneer een rat deze symptomen plots vertoond zonder eerst te hebben gereuteld kan het ook zijn dat de rat zich heeft verslikt of er sprake is van een hartprobleem.

OorzakenEdit

Mycoplasma/infectieEdit

Waarschijnlijk de meeste luchtweginfecties worden veroorzaakt door mycoplasma, mogelijke geholpen door andere bacteriën en virussen. Blijkbaar draagt vrijwel iedere rat mycoplasma in zich, sommige ratten zijn er beter resistent tegen dan anderen en een verlaagde weerstand door andere ziekten of slechte leefomstandigheden kunnen de ziekte een kans geven. De enige uitzondering hierop zijn labratten die volledig steriel worden gehouden, maar deze zijn waarschijnlijk ook niet totaal resistent tegen de ziekte.

StoffigheidEdit

Zoals hierboven vermeld kunnen luchtweginfecties opdoemen wanneer de leefomstandigheden niet goed zijn. Dit geldt in het algemeen, maar met name stoffigheid is een probleem. Vooral vroeger waren veel ratten ziek omdat ze op een stoffige bodembedekking zaten, meestal het veelgebruikte zaagsel. Tegenwoordig weten veel mensen beter, maar het komt nog regelmatig voor dat een rat op ongeschikte bodembedekking wordt gehouden en daardoor luchtwegproblemen krijgt.

TochtEdit

Ook tocht is een belangrijke boosdoener bij het ontstaan van luchtweginfecties. Tocht of trek is een koude of frisse windstroming binnenshuis. De koude lucht vraagt veel van de weerstand van de rat waardoor mycoplasma de kans krijgt een infectie te ontwikkelen. Vooral langs ramen en over de vloer lopen tochtstromen, hou daar dus rekening mee bij het plaatsen van de rattenkooi. Je kunt controleren of het ergens tocht door er een aangestoken kaars te houden, als het tocht zal het vlammetje wakkeren. Ratten buitenshuis huisvesten is uiteraard helemaal niet goed.

BehandelingEdit

Antibiotica (ga naar de dierenarts!)Edit

Wanneer je denkt dat er sprake is van een luchtweginfectie is het belangrijk om naar een kundige dierenarts te gaan die de diagnose kan vaststellen. De dierenarts zal goed naar de longen moeten luisteren en beoordelen waar de infectie zit (longen, neus, etc). De dosering van de antibiotica wordt bepaald aan de hand van het gewicht van de rat, een kundige dierenarts zal dus de rat wegen. Wat het beste werkt tegen een luchtweginfectie is Doxoral Aqua Drops. De antibiotica moet gegeven worden totdat de symptomen helemaal weg zijn, anders zal de infectie terugkomen en kun je opnieuw beginnen (en wordt de infectie mogelijk resistent tegen de antibiotica). Het beste kun je de antibiotica geven tot drie dagen na het verdwijnen van de symptomen.

BisolvonEdit

Bisolvon, ofwel broomhexine zonder suiker/zoetstof van een ander merk, werkt slijmverdunnend en kan ondersteunend werken bij een luchtweginfectie. Naast het geven van antibiotica van de dierenarts geef je dan bisolvon door het drinkwater of direct. Dosering:

  • Bij een sterkte van 8mg/5ml 4 ml bisolvon met 96 ml water
  • Gewicht van de rat in kilogram gedeelt door de sterkte van de bisolvon (mg/ml) geeft de dosering in ml om direct aan de rat te geven, 1 - 3x daags.
    • Voorbeeld: rat van 350 gram en bisolvon met sterkte 8mg/5ml (=1,6): 0,35 / 1,6 = 0,22ml

Dit mag maximaal drie weken gegeven worden. Hou daarna een weekje pauze. Mocht de rat nog steeds last hebben van slijm, kun je daarna weer beginnen met bisolvon. Kooigenoten die geen last hebben van slijm mogen ook bisolvon, maar je kan er ook voor kiezen om dan gewoon water in de drinkfles te doen en alleen de verkouden rat een paar keer per dag een drupje bisolvon te geven.

NeusdruppelsEdit

Om de neus een beetje open te krijgen kun je neusspray geven. Hiervoor is alleen babyneusspray geschikt, wat slechts een zoutoplossing bevat. Om het toe te dienen kun je de rat in de houdgreep nemen en proberen met diezelfde hand of arm de oogjes te beschermen, en de rat van onderaf een spray in de neus toedienen. Een andere manier is om in het dopje te sprayen en vervolgens dit op het neusje van de rat te 'gieten'.