Wikia

Deze pagina bevat argumenten ter onderbouwing van een bepaalde mening. Ondanks dat deze wiki probeert vooral informatie te verstrekken, is dit betoog ook toegevoegd om je te laten nadenken over waar jij je ratten vandaan wilt halen. Uiteindelijk is de keus aan jou.

Het is aan te raden om ratten van een goede rattery of opvang te halen en niet uit een dierenwinkel, maar hoe zit het met Marktplaats en andere advertentiewebsites? Er zijn verschillende ratteries en fokkers die adverteren op sites zoals Marktplaats, maar is het verstandig om daar je ratten te halen?

Ja en nee. Ten eerste is het uiteraard jouw keus, niemand kan je iets verbieden of verplichten op dit gebied. Als jij geen bezwaar hebt met het kopen van ratten op Marktplaats-websites, moet je dat vooral doen. Er zijn ook vast wel aanbieders die goed voor hun ratten zorgen, het zijn lang niet allemaal broodfokkers. Er zijn ook veel particulieren die hun dieren aanbieden, omdat ze er niet langer voor kunnen of willen zorgen (helaas meestal dit laatste).

FokkersEdit

Op Marktplaats zijn zowel fokkers als ratteries te vinden. Verschil tussen deze twee, behalve de naam, is er in feite niet. Er zijn vaak fokkers op Marktplaats die zich om deze reden expres geen rattery willen noemen, vandaar het gebruik van het woord 'fokker'.

Geen stamboomEdit

Fokkers op Marktplaats hebben vaak niet meer dan de advertentie om informatie te geven over hun foksels. Vaak staat er over het nestje alleen het aantal mannelijke en vrouwelijke rittens en de kleuren. Er is geen informatie over de ouders, hoe hun gezondheid en die van hun voorouders is, waarom de keus is gemaakt om deze twee ratten te koppelen, etc. Dit zijn belangrijke dingen om rekening mee te houden wanneer je fokt in verband met erfelijkheid van ziektes, maar ook persoonlijkheid (de vader van het nest kan bijvoorbeeld heel dominant zijn). Als deze informatie niet beschikbaar is, is deze er meestal ook gewoon niet: de fokker heeft hier niet over nagedacht. Dit wordt vaak zinloos vermeerderen van de soort genoemd, wat ook nog risico's oplevert voor de ratten zelf en ook niet leuk is voor het nieuwe baasje.

'Op voorraad' en kleurtjesEdit

Het regelmatig 'op voorraad' hebben van rittens is in de rattenwereld een slecht teken: nesten van goede ratteries zijn bijna altijd al vol gereserveerd voor dat het nest geboren wordt, soms zelf voor de dekking. Fokkers op Marktplaats werken lang niet altijd met een reserveringslijst, ze krijgen een nestje en hopen ze maar dat ze allemaal een baasje vinden. Er wordt vaak geprobeerd om zo veel mogelijk 'hippe' kleurtjes en variaties in een nest te krijgen, die worden meestal wel snel verkocht en er wordt ook soms een hogere prijs voor gevraagd. Soms staat er zelfs in een advertentie dat dumbo ratten liever zouden zijn dan gewone, wat absoluut niet waar is. Veelal komt het er op neer dat de nesten ofwel voor het eigen plezier zijn en/of voor het geld, het belang van de ratten en het plezier voor de nieuwe eigenaren komt amper aan te pas.

Niet allemaalEdit

Natuurlijk is het best mogelijk dat een fokker die adverteert op Marktplaats en dergelijke wél stambomen bijhoudt en al die andere dingen goed doet. Deze zijn echter zeldzaam en moeilijk te vinden tussen alle 'slechte' fokkers. Vaak hebben ze naast de advertenties ook een website met meer informatie. Het is dus eigenlijk niet de moeite waard om op Marktplaats te gaan zoeken naar die ene fokker die wel ok is, je kunt beter websites van ratteries bekijken en aan de hand daarvan bepalen of een rattery/fokker voldoet aan jouw eisen.

Daarbij vinden sommige dierenliefhebbers het sowieso ongepast om levende dieren aan te bieden op zulke websites, in feite "tussen de oude banken en salontafels".

ParticulierenEdit

Er zijn niet alleen fokkers op Marktplaats en dergelijke te vinden, er staan ook veel dieren te koop waar de eigenaren niet langer voor willen of kunnen zorgen. Op zich een goed idee, ze naar een beter huisje brengen. Persoonlijk ben ik ook niet direct tegen het halen van ratten op Marktplaats als deze persoon echt goede bedoelingen heeft, maar er zijn toch wat bezwaren.

OpvangenEdit

Er zijn een aantal opvangen in Nederland speciaal gericht op ratten. Deze zitten vaak overvol en nog past er altijd nog wel een verstekeling bij. In principe is iedere rat die van een site zoals Marktplaats gehaald wordt er eentje meer die blijft zitten in de opvang.

Natuurlijk zijn de ratten in de opvang niet opeens meer waard dan die op Marktplaats, maar de opvang controleert wel de gezondheid, behandeld tegen ziekten, castreert indien nodig, let goed op bij welk baasje ze daarna terecht komen, enzovoort. Dit allemaal op vrijwillige basis en zonder winst. Het geld dat wordt betaald bij het halen van een rat uit de opvang en de eventuele afstandskosten van de vorige eigenaar worden allemaal gebruikt voor de verzorging van de andere ratten in de opvang. Als je een rat uit de opvang haalt steun je dus een goed doel, in tegenstelling tot op Marktplaats waar het geld in iemand portomonnee verdwijnt.

Makkelijk er vanafEdit

Toegegeven, er zijn een aantal mensen die hun ratten op Marktplaats aanbieden die ze wellicht naar een opvang zouden brengen als ze er van af wisten en/of verantwoordelijk omgaan met de uitplaatsing van hun huisdieren. Er zijn helaas veel meer mensen die de ratten 'dumpen', omdat zij of de kinderen ze beu zijn. Het verhaal "mijn dochter is allergisch" komt veel voorbij, maar het zal vaker gaan om "mijn dochter heeft ze nu een week en kijkt er niet meer naar om" (lees kinderen en ratten ). Huisdieren worden behandeld als speelgoed en weggedaan wanneer het nieuwe er af is. Het is zielig om de ratten in die situatie te laten zitten, ze zijn het natuurlijk net zo goed waard als al die andere ratten, maar de waarheid is dat het niets op lost. De ouders zien hoe makkelijk ze er toch weer van af komen en kopen zo een ander dier voor hun kind, wat een paar weken later ook te koop staat, om maar een voorbeeld te noemen.

Wederom zou het gewoon beter zijn om dieren helemaal niet als spullen op een handelsite te zetten, dan denken mensen misschien wat beter na.