Wikia

Marter
Marterpointedroodoog2
Pointed roodoog marter, van Lykaios

Gencode

aa c(m)c(m) Be_ of bebe

Oogkleur

rood of zwart

Andere namen

Red/Black Eyed Devil (oude naam), marten (Engels)

NFRS

onder New Varieties

 Marter is een vrij nieuwe variëteit welke momenteel nog onderzocht wordt. De eerste marters hadden rode ogen en werden ook wel Red Eyed Devils (REDs) genoemd en zouden 'zwart-roodogen' moeten zijn.

GenotypeEdit

Goede marters hebben de gencode c(m)c(m), dus twee kopieën van het marter-gen. Het marter-gen kan echter ook gecombineerd worden met het himalayan-gen (zie siamees en himalayan), zo ontstaan marter ratten met points. Er zijn ook 'albino-marters': een combinatie van het marter-gen met het albino-gen (cc(m)).

Marters kunnen zowel zwarte als rode ogen hebben, waarschijnlijk bepaald door hetzelfde gen als bij siamees en himalayan: Be_ is zwartoog en bebe is roodoog.

FenotypeEdit

StandaardEdit

De Britse standaard omschrijft de marter rat als volgt: "Lichaams kleur medium grijs met lichte heathering, met geen suggestie van bruine of blauwe tinten. Vacht op het gezicht hoort lichter te zijn bij de snorharen, over de ogen en achter de oren. Buikkleur een iets blekere tint grijs dan de bovenzijde. Voettkleur hoort overeen te komen met bovenzijde. Ogen rood of zwart. Fouten: roestige vlekken, witte tenen of vlekken, donkerdere points op neus, staartbasis of voeten."

Marter met pointsEdit

De Britste standaard omschrijft het ideale uiterlijk van een 'pure' marter, maar zoals beschreven onder het kopje 'genotype' zijn er ook marter ratten met points. Deze zien er verder uit als gewone marters, maar hebben een donkere neus, staartbasis en voeten.

KleurenEdit

Marter kan net zoals siamees gecombineerd worden met andere kleurmutaties.

GallerijEdit