Wikia

Fuzz
Kipje
Kipje, fuzz, van Caroline

Gencode

fzfz

Engels

fuzz

NFRS

verbannen (als haarloos)

De naaktrat is een bijzondere variëteit die veel aandacht trek. Een (bijna) kale rat is natuurlijk een apart gezicht en de vermeende gezonheidsproblemen zijn berucht.

Fuzz ratten worden ook wel naaktratten genoemd, ze zijn bijna volledig kaal afgezien van de snorharen, wimpers, en eventueel wat donsharen in get gezicht en op de poten.

GenotypeEditEdit

Er zijn zeer waarschijnlijk meerdere verschillende genen die voor naakt- of fuzzratten kunnen zorgen.

Het bekendste gen is het zogenaamde 'fuzz' gen wat uiteraard fuzz(y) ratten veroorzaakt. Het is een recessief gen, fuzzratten hebben dan ook de gencode 'fzfz' en het gen kan door ratten gedragen worden en later in de lijn weer opduiken.

Daarnaast bestaan er verschillende andere genen die de naakt variëteit veroorzaken, waaronder recessieve maar ook dominante genen. Deze kunnen weer andere gezondheidsproblemen hebben de doorsnee fuzz. De beschreven genotypes zijn onder andere 'hrhr' (hairless), 'nn' (nude), 'rnurnu' (Rowlette nude), 'shnshn' (shorn).

Soms worden alle naaktvarianten voor het gemak beschreven als hairless 'hrhr', in Nederland worden ze bijna allemaal fuzz of naakt genoemd (al is het niet bekend hoeveel en welke genotypes we hebben).

Patchwork fuzz is een benaming voor een dubbelrex met erg weinig haar (genotype RERE).

FenotypeEdit

Er is geen specifieke standaard voor fuzz, maar doorgaans zijn ze bijna volledig kaal met enkel snorharen, wimpers, en eventueel wat donsharen in get gezicht en op de poten. De hoeveelheid haar kan verschillen per variant, rat, en zelfs verharing.

GezondheidsproblemenEdit

Ingegroeide wimpersEdit

Door de sterke krulling van de weinige haren die de fuzz rat heeft kunnen de wimpers in de ogen komen te zitten. Dit kan gaan irriteren en zelfs voor serieuze oogproblemen zorgen. Het is daarom belangrijk goed op te letten of er geen wimpers ingroeien.

Kwetsbare huidEdit

Door de afwezigheid van een beschermende vacht is de huid van een fuzz erg kwetsbaar. Vrijwel altijd zijn er krasjes en andere kleine oppervlakkige wondjes aanwezig, ook in een stabiele groep al is het raadzaam ze te behoeden voor conflicten. Het is niet ongewoon dat er enkele veltbultjes en soms zelfs abcesjes ontstaan door verwondingen. De huid kan ook makkelijk uitdrogen en verbranden, hou hier dus ook rekening mee.

LactatieproblemenEdit

Een ander serieus probleem voor fokkers die om wat voor reden dan ook met fuzz willen fokken is dat de vrouwtjes vaak lactatieproblemen hebben. De melkproductie komt dan na de bevalling niet op gang en de moeder kan haar rittens dus onmogelijk voeden. Bij een poging om fuzz te verbeteren qua gezondheid en karakter heeft men telkens fuzz mannen met fuzz-dragende vrouwtjes gekruisd.

GallerijEdit