Wikia

Het woord oepsnest wordt gebruikt wanneer het gaat om een ongepland nestje. Verwar deze niet met zogenaamde pretnesten. Er zijn verschillende manieren waarop twee vruchtbare ratten van verschillende geslacht per ongelijk bij elkaar kunnen komen en een oepsnestje kunnen maken.

Uit de dierenwinkel/tuincentrumEdit

Een veel voorkomend scenario is dat er een of meerdere vrouwelijke ratjes bij een dierenwinkel of tuincentrum worden gehaald en deze zwanger blijken te zijn. Dit kan komen doordat ze bij de fokker waar ze vandaan komen niet op tijd gescheiden zijn van de mannetjes en/of de geslachten zaten bij elkaar in de winkel zelf. Soms koopt men twee ratjes waarvan gedacht wordt dat het mannetjes zijn, maar blijkt een of beide ratjes een vrouwtje en drachtig!

Wanneer iemand onbewust een zwanger ratje koopt is er dus sprake van een oepsnest. Dit is een van de redenen waarom het aanschaffen van dieren bij een dierenwinkel/tuincentrum wordt afgeraden.

Als je bewust een mogelijk zwanger ratje uit de dierenwinkel haalt omdat je graag een nestje wilt is dat natuurlijk geen ongelukje, maar een pretnest.

ThuisEdit

Ook wanneer de ratten al bij iemand in huis zitten kan er een oepsnestje voorkomen, ongeacht waar de ratten oorspronkelijk vandaan kwamen. Wanneer iemand ratten van beide geslachten in huis heeft of ratten van het andere geslacht komen logeren (bijvoorbeeld omdat de eigenaar op vakantie is) kan het gebeuren dat de twee geslachten bij elkaar komen.

Dit kan bijvoorbeeld omdat er een rat uitbreekt, er wat mis gaan met het in de kooi terugzetten van de ratten, of omdat iemand ratten van verschillende geslachten samen los laat lopen. Een dekking gebeurd razendsnel en kun je niet voorkomen, behalve natuurlijk door ratten van verschillende geslachten nooit samen te laten.

Daarom letten ratteneigenaren met meerdere geslachten in huis natuurlijk heel erg goed op om te voorkomen dat dit soort ongelukjes gebeuren. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer de ratten intact zijn, een gecastreerde man kan na een periode prima bij vrouwtjes bijvoorbeeld.

Wederom gaat het natuurlijk om een pretnest wanneer de eigenaar bewust vruchtbare ratten van verschillende geslachten zomaar bij elkaar laat. Goede rattery's die een bewust gepland nestje doen pakken de dekking gericht aan.