Wikia

Ogen

OogkleurEdit

Tamme ratten kunnen verscheidene oogkleuren hebben, wat weer verschillende oorzaken kan hebben.

Madratbruineiris

Zwartoog rat met duidelijk zichtbare bruine iris, van MadRat

ZwartEdit

De natuurlijke oogkleur van de rat is zwart en veel variëteiten hebben dan ook deze oogkleur. Eigenlijk zijn de ogen vaak niet écht zwart van kleur, maar donkerbruin. Siamezen en himalayans kunnen zowel rode als zwarte ogen hebben, afhangend van de Be-locus (Black-eyed). Sommige variëteiten hebben zwarte ogen met een robijnrode kern, waaronder mink/cinnamon en husky.

RobijnroodEdit

Beigeberkenkrem

Krem, beige berken, heeft robijnrode ogen, van Mima

Robijnrode ogen lijken meestal zwart, maar in het licht (van bijvoorbeeld een cameraflits) lichten de ogen duidelijk rood op. Robijnrode ogen kunnen veroorzaakt worden door de R-locus, twee 'r'-allelen maken de ogen robijnrood en licht de vachtkleur op naar een gelere kleur. Dit zijn de kleuren beige en argente. Een combinatie van meerdere kleur-verdunnende genen en/of witte tekening in het gezicht kan ook robijnrode ogen veroorzaken, een voorbeeld is platinum.

RoodEdit

LintillaAlbino

Lintilla, albino en dus roodoog, van Caroline

Rode ogen, doorgaans 'pink' (roze) genoemd in het Engels, kunnen het resultaat van twee 'p'-allelen. Hierbij horen de variëteiten champagne en geel. Andere variëteiten met rode ogen zijn die van de C-locus: albino, himalayan en siamees. In ieder geval de laatste twee en volgens de theorie ook albino kunnen zowel rode als zwarte ogen hebben, afhangend van de genen op de Be-locus. Een combinatie van meerdere kleur-verdunnende genen en/of witte tekening in het gezicht kan ook rode ogen veroorzaken, een voorbeeld is platinum.

Odd-eyeEdit

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan oogkleur beinvloed worden door witte tekening in het gezicht. Vaak is het de tekening dat zogenaamde 'odd-eyes' veroorzaakt: twee verschillende kleuren ogen. Meestal gaat het om een rood en een robijnrood oog, waarbij de witte tekening om of vlakbij het rode oog zit. Witte tekening in het gezicht komt meestal voor bij bonte en/of geblesde ratten.