Wikia

Overgewicht is een veelvoorkomend probleem bij vele huisdieren, ook bij ratten. Doordat ze minder moeite hoeven doen om te overleven wordt er minder energie verbruikt, maar veel gegeten. Daarnaast zijn er ook allerlei andere oorzaken voor overgewicht. Overgewicht is erg slecht voor de gezondheid, lees hieronder hoe je overgewicht kunt aanpakken en/of voorkomen.

Oorzaken Edit

Aanleg Edit

Natuurlijk kan een individueel dier, of zelfs een familie/lijn, aanleg hebben voor het krijgen van overgewicht. In een groep ratten zie je vaak wel een of twee dieren die wat dikker zijn dan de anderen (let wel: een groot/zwaar dier hoeft niet per se overgewicht te hebben, een breed gespierd persoon heeft is ook niet 'dik'). Dit kan in de stofwisseling zitten, maar ook aangeleerd gedrag zijn waardoor de rat veel gaat eten of de oorzaak zijn van castratie.

Allerlei vormen van aanleg dus, maar het belangrijkste punt is dat de ene rat wat makkelijker dik wordt dan de ander. Dit kan een uitdaging vormen in een qua gewicht gemengde groep.

Voeding Edit

Vaak heeft voeding wat te maken met de ontwikkeling van overgewicht. Soms is het simpelweg te veel voedsel dan de rat nodig heeft waardoor de overtollige energie wordt opgeslagen in vet. Een rat heeft afhankelijk van de verbranding en het soort voer zo'n 15 tot 25 gram per dag voer nodig.

Het voer kan echter ook simpelweg te rijk zijn waardoor ook kleine hoeveelheden dikke ratten veroorzaken. Met name noten en zaden bevatten veel vet en zijn daardoor dikmakers, maar ook koolhydraatrijke producten zoals (witte) pasta en rijst kunnen dikmakend zijn. Voer rijk aan deze ingrediënten kan overgewicht veroorzaken.

Beweging Edit

Ook bij ratten speelt de beweging een rol. Door veel te bewegen wordt er ook veel energie verbrandt, waardoor vetreserves worden weggewerkt of voorkomen. Aangezien onze tamme ratten meestal in een kooi leven en voer worden voorgeschoteld in een bakje is het risico op overgewicht gelijk een stuk hoger. Er zijn echter vele manier om je ratten in beweging te krijgen!

Aanpak Edit

Er zijn vele manieren om wat te doen aan overgewicht of om overgewicht te voorkomen in je rattengroep. Aangezien je aan aanleg vrij weinig kunt veranderen moet je je richten op de voeding en beweging van je rat(ten).

Minder voeren (voer afwegen) Edit

De meest voor de hand liggende en vaak eerste stap is simpelweg: minder voeren! Door het voer af te wegen weet je precies hoeveel je geeft en kun je experimenteren met de hoeveelheid voer. Een rat heeft gemiddeld zo'n 15 tot 25 gram voer per dag nodig, afhankelijk van de rat en het voer. Begin eens door te wegen hoeveel voer je nu geeft.

Een andere maar zeer effectieve richtlijn is het volgende: geef voldoende voer voor zo'n 20 uur, dus 20 uur na het vullen van het voerbakje moet het allemaal op zijn. De laatste 4 uur hebben de ratten dus even geen voedsel, tot je weer voldoende voeding geeft voor de volgende 20 uur. Door uitproberen kom je er achter hoeveel voedsel je ratten in 20 uur op krijgen.

Zeker wanneer (bijna) heel je groep wat aan de dikke kant is, is het verminderen van de hoeveelheid voer de simpelste oplossing. Ook wanneer er maar een of enkele ratten overgewicht hebben kan dit al effect hebben, omdat sommige ratten te dik worden van dooreten nadat de rest van de groep al vol zit.

Als dit niet het geval is en die ene rat(ten) alles opschrokken voordat de rest kan eten of als je ratten met (kans op) ondergewicht in je groep hebt zitten kun je beter een andere aanpak proberen. Al is het altijd handig om voer af te wegen zodat je een idee hebt van hoeveel je dagelijks voert!

Minder (ongezonde) snacks Edit

Eigenlijk valt dit ook onder minder voeren, maar noemen we toch even apart: minder snacks geven! Met name snacks uit de dierenwinkel zijn erg ongezond, prima voor een keertje als je rat op een goed gewicht is maar niet te vaak en zeker niet voor ratten die te dik zijn! Let op de verpakking of er niet te veel suiker in zit (yoghurtdrops, sticks met honing, sommige gedroogde fruitsnacks, etc) en geef geen dikmakende extras (noten, witte pasta/rijst, vettige dingen, etc).

Natuurlijk kun je de slanke ratjes wel eens wat ongezonds geven en dan iets gezonds aan je dikke rat!

Voer uitstrooien/verstoppen Edit

Sommige ratten worden dik door sneller en daardoor meer te eten dan hun kooigenoten en/of zijn ze selectief in wat ze eten en halen ze vooral de lekkerste (vetste!) dingen uit het voer. Minder voeren heeft dan niet zo veel effect, want de rat is zijn/haar kooigenoten nog steeds voor en eet zijn/haar buikje rond..

Een erg leuke en effectieve oplossing is het uitstrooien en/of verstoppen van het voer. Dit kan simpelweg door de bodembedekking van de kooi zijn, maar je kunt het voer ook verstoppen in dichtgeplakte doosjes, tussen de hangmatjes, enzovoort.

Hierdoor moeten de ratten moeite doen voor hun maaltje, wat vele voordelen oplevert:

  • ze verbranden al energie met het zoeken naar hun eten
  • ze kunnen niet heel veel in een keer naar binnen schrokken, want het ligt verspreid over de kooi
  • een rat die selectief eet zal ofwel langer moeten zoeken, of genoegen moeten nemen met wat hij/zij vind en dus niet alleen het lekkerste opeten
  • het geeft je ratten ook een mentale uitdaging, veel leuker dan schrokken uit een bakje!

Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Uitstrooien over de bodembedekking of in een bak met bodembedekking is net zo simpel als een bakje neer zetten.

Apart voeren Edit

Als bovenstaande opties niet het gewenste effect leveren of je wilt overgewicht extra aanpakken, kan het nuttig zijn om je ratten apart te voeren. Je zet dan de rat met overgewicht apart terwijl je de andere ratten voer geeft. Pas wanneer de groep kans heeft gehad om te eten zet je de rat weer terug in de kooi. Optioneel kun je de te dikke rat wat gezonde groenten geven wanneer deze apart zit, waardoor hij of zij zijn/haar buikje al (deels) gevuld heeft voor hij/zij aan het droogvoer kan beginnen.

Dit is natuurlijk een erg effectieve manier, maar het kan nogal intensief zijn om iedere dag de rat een tijd apart te zetten en te wachten tot de rest van de groep gegeten heeft.

Kooiinrichting Edit

Een grote uitdagend ingerichte kooi kan je ratten er al toe zetten meer te bewegen dan een kleine kale kooi. Sommige ratten lopen graag in een loopwiel,

Meer volgt! :)

Loslopen/spelen Edit

Meer volgt! :)