Wikia

Om meer loopoppervlak en plaatsen om naar toe te klimmen in een kooi te creëen kun je plateaus gebruiken. Er zijn verschillende soorten plateaus, waarvan de populairste de Ferplast hoekverdiepingen in verschillende kleuren.

KunststofEdit

Plateaus van kunststof hebben het voordeel dat urine er niet in kan trekken en ze dus makkelijk zijn schoon te maken. Ze worden doorgaans van relatief hard plastic gemaakt en meestal slechts oppervlakkig aangeknaagd.

FerplastPlateauGrijs

Ferplast hoekverdieping grijs

Ferplast hoekverdiepingEdit

De populairste plateaus zijn die van Ferplast, voornamelijk omdat ze praktisch in gebruik zijn en in verschillende kleuren worden gemaakt. Ze kunnen met vier schroeven aan de tralies worden opgehangen en kunnen eventueel ook slechts aan drie schroeven hangen als er bij het laatste gat net tralies voor zit. Er zijn ook Ferplast trappen die aan deze verdiepingen vastgemaakt kunnen worden.

De kleuren die tot nu toe te koop zijn geweest: grijs, rood, aqua, lichtroze, lime, geel, fuchsia, donkergrijs.

Savic hoekverdiepingEdit

De kooien van Savic worden doorgaans geleverd met een of meerdere hoekverdiepingen. Het systeem is
GabberJollySuper

Gabber Jolly Super met plateaus

vergelijkbaar met die van de Ferplast hoekverdiepingen, maar verschilt op een paar punten waaronder het systeem waarmee de trappetjes aan de plateaus worden vastgemaakt. Savic heeft namelijk ook trappen voor bij de hoekplateaus.

Gabber Jolly Super plateausEdit

De Savic Jolly Super wordt geleverd met drie kunststoffen plateaus die over de diepte van de kooi spannen.

TralieplateausEdit

GabberJolly

Gabber Jolly met tralieplateaus

Sommige kooien hebben plateaus van tralies, deze kunnen echter beter uit de kooi verwijderd worden en vervangen door kunststof plateaus. Lopen op tralies kan namelijk bumblefoot veroorzaken bij ratten, een aandoening waarbij de voetjes gaan irriteren en ontsteken. Je kunt tralieplateaus ook afdekken, bijvoorbeeld met placemats of een kunststof snijplank.

HoutEdit

KarlieHoutenRechteVerdieping

Karlie houten verdieping

Houten plateaus worden maar zelden bij kooien geleverd en dit heeft een reden: veel knaagdieren plassen op de plateaus waarna de urine in het hout trekt en het enorm gaat stinken. Het hout is dan nog maar moeilijk schoon en geurvrij te krijgen. Ook zal alles van hout zeer waarschijnlijk flink aangeknaagd worden en snel kapot gaan.

Als je dus plateaus bij wilt kopen of zelf maken kun je beter voor kunststof gaan, hier kan de urine niet intrekken en harde kunststoffen worden meestal enkel oppervlakkig aangeknaagd.