Wikia

Er zijn enkele opvangen in Nederland (en België) gericht op het opvangen van tamme ratten. Dit wordt gedaan op vrijwillige basis en zijn afhankelijk van donaties om de dieren te kunnen verzorgen.

In de opvangEdit

Ratten komen hier op verscheidene manieren binnen. Soms worden ze gebracht door de vorige eigenaar of iemand die ze heeft gevonden, soms komen ze van de dierenambulance of de dierenarts, en in enkele gevallen worden ze voor de deur gedumpt.

De dieren die binnen worden gebracht zijn vaak wat ouder, maar er komen ook jonge ratten en soms zwangere vrouwtjes binnen. De meesten komen zeer waarschijnlijk oorspronkelijk van de dierenwinkel.

Eenmaal in de opvang worden ze goed verzorgd, krijgen medische zorg indien nodig en worden geïntroduceerd aan andere ratten in de opvang als ze niet al met een groepje van hetzelfde geslacht binnen kwamen. Mannetjesratten met erge dominantie worden gecastreerd zodat ze rustiger worden. Schuwe ratjes worden tam gemaakt (knuffeltherapie ), al zijn lang niet alle ratjes die binnenkomen erg schuw. Als een rat goed gezond is en lekker in zijn vel zit kan er een nieuw baasje gezocht worden.

Ratjes bij een opvang halenEdit

Je zou kunnen denken dat ratjes die in de opvang komen schuwer of minder lief zijn dan die van een rattery. Dit hoeft helemaal niet waar te zijn, veel opvangen plaatsen een rat vaak ook helemaal niet uit als deze nog schuw is. In de opvang zitten ratjes die net zo goed lief en tam zijn als rittens van een rattery. Aan ratjes halen bij een opvang zitten ook voordelen:

  • Je geeft een ratje een tweede kans op een goed leven zonder slechte praktijken te steunen (zoals wanneer je bijvoorbeeld een ratje in de dierenwinkel koopt).
  • Je steunt de opvang door het geld wat je geeft voor de ratjes die je er haalt en het is weer een ratje (of meer) minder vol in de opvang.
  • Wat oudere ratjes hebben al een ontwikkelde persoonlijkheid. Je kan dus kiezen voor een knuffelrat of juist een hele stuiterige, iets wat je bij rittens die je bij een rattery alleen maar kan voorspellen maar nooit zeker kunt weten.

Lijst RattenopvangenEdit

Hieronder staat een lijst met rattenopvangen. Informeer goed voordat je een ratje bij een (onbekende) opvang haalt, opvangen kunnen verschillende werkwijzes hebben.

Opvang Gerund door Plaats Opmerkingen
Rattenopvang Leusden Ineke Arts (NL) Leusden Telnr: 033-4321227 of stuur een mailtje naar ineke_arts apenstaartje hotmail.com.
Rattenopvang SOK meerdere (NL) Huizen en Opmeer Stichting Opvang en Knuffeltherapie, een overkoepelende organisatie met meerdere opvanglocaties in Nederland.
Rattenopvang Parzival Jolanda de Rooij (NL) Duiven
Rattenopvang Rat 'n Roll (ROLL) meerdere (NL&BE) Een overkoepelende organisatie met meerdere opvanglocaties in Nederland en België, kijk voor de locaties op de website.
Rattenpootjes Jill (NL) Apeldoorn
Stichting Ratjetoe Babette van der Tholen (NL) Hoofddorp en Utrecht
Rizzo Rattenopvang Ed Meijer (NL) Den Haag
Rattenopvang Ratopia meerdere (BE) Meerdere locaties, voorheen/ontstaan uit Ratito
Rattenopvang Rattitude Natacha (BE) NIET MEER ACTIEF
The Rat Retreat Holland Mary Borgmeier (NL) Meppel the.ratretreat.holland@gmail.com / 0522-785239. Eigenaar rattery Borgy's Choice.