Wikia

De rattentaal is heel divers, verschillende geluiden geven aan hoe de rat zich voelt en lichaamstaal is erg belangrijk in de omgang met andere ratten.

GeluidenEdit

KnarsenEdit

Ratten kunnen hun tanden over elkaar bewegen om een krakend knars geluid te maken. Dit kan meerdere betekenissen hebben en is een van de meest voorkomende geluiden die ratten maken.

Vaak is het een teken dat de rat het naar zijn zin heeft en dan knarst hij om zijn plezier te uiten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je met je rat aan het knuffelen bent of wanneer de rat lekker op onderzoek uit is.

Knarsen kan echter ook een uiting van pijn zijn, de rat voelt zich niet lekker en knarst dan om zijn ongenoegen te laten merken. Knarst je rat en ziet hij er verder niet al te lekker uit (rommelige vacht, kijkt niet helder uit zijn ogen, enz)? Ga dan naar een dierenarts om dit te laten onderzoeken, wellicht is je rat ziek.

Sommige ratten knarsen ook wanneer ze boos zijn, vaak gaat de rat dan tussendoor ook 'klappertanden'.

PloppenEdit

Ploppen bij rat

Ploppen bij rat

Knarsen uit genoegen gaat soms gepaard met ploppen. Doordat de kaakspieren van de rat over elkaar heen bewegen worden de oogbollen van de rat naar buiten geduwd. Dit ziet er vaak grappig en soms ook een beetje eng uit, maar het kan geen kwaad. Rechts zie je een filmpje van een ratje dat plopt.

PiepenEdit

Ratten kunnen uiteraard piepen. Een rat kan naar een andere rat piepen wanneer deze met bijvoorbeeld met elkaar stoeien. Ook wordt er nogal eens gepiept tijdens het eten en tijdens het slapen, wanneer de ratten elkaar wegduwen. Vaak zijn deze piepjes aanstellerij of om de ander op te jutten tijdens het stoeien.

Een rat die niet goed tam is kan piepen tijdens het oppakken en aaien. Dit is meestal een uiting van angst en spanning.

KrijsenEdit

Ratten kunnen om verschillende redenen krijsen. Dit kan zijn uit; angst, wanneer de rat bang is; pijn, wanneer de rat een plotselinge pijn ervaart; ruzie, wanneer een rat ruzie heeft met een andere rat.

LichaamstaalEdit

EgelenEdit

Een bekende vorm van lichaamstaal van de rat is het zogenaamde egelen. De rat zet zijn haren recht overeind zodat hij lijkt op een pluizige egel en er extra groot uit ziet. Egelen is vaak een teken van boosheid en komt vaak voor tijdens het vechten. Dominante ratten gaan soms egelend de kooi patrouilleren wanneer hij zich bedreigd voelt. Egelen kan ook een teken van pijn zijn, dus als een rat zomaar egelt zonder dat er een conflict is (geweest) zit de rat niet lekker in zijn vel en kan een bezoekje aan de dierenarts nuttig zijn.

Hoog op de poten lopenEdit

Dit gebeurd vaak in combinatie met egelen: de rat is boos en gaat met een gebogen rug op zijn tenen lopen om nóg groter te lijken.

Op de achterpoten staanEdit

In een ontspannen situatie betekend op de achterpoten staan dat de rat nieuwsgierig is en rond aan het kijken is. Vaak gebeurd dit tijdens het loslopen, vooral op bijvoorbeeld de tafel of bank waar de ratten aan de rand gaan kijken of ze ergens op kunnen springen.

Rechtop staan op de achterpoten kan echter ook een uitdagende houding zijn. Soms vechten ratten met elkaar door rechtop tegenover elkaar te staan en met de voorpoten naar elkaar te slaan.

Zekeren Edit

Vooral ratten met (robijn)rode ogen zie je wel eens staan terwijl ze hun kopje heen en weer wiegen. Dit heet zekeren en is een manier voor ratten om diepte in te schatten. Ratten zien namelijk niet zo goed en de variëteiten met (robijn)rode ogen zien nog minder. Men kan namelijk diepte zien dankzij het verschijnsel parallax: dingen die dichterbij liggen, lijken door de verandering van kijkrichting veel meer mee te verschuiven dan dingen die verder weg liggen. Door het hoofd heen en weer te bewegen creeërt het ratje bewust dat effect om zo in te kunnen schatten hoe ver weg iets is.

Onder kruipenEdit

De rat kruipt onder de buik of achterhand van een soortgenoot. Dit lijkt en klinkt als onderdanig gedrag, maar het is het tegenovergestelde. De buik is de meest kwetsbare plek van veel dieren en zo ook van de rat, een soortgenoot toestaan aan dit deel te komen is juist het onderdanige gedrag en dominante ratten eisen dit recht vaak op om hun positie te bevestigen.

Kwispelen/Staart slingerenEdit

Sommige ratten slingeren wel eens met hun straart, een soort kwispelen. Soms kan dit dezelfde betekenis hebben als bij een kat: een slingerende staart geeft dan onrust aan, de rat voelt zich niet op zijn gemak of is bang. Enkele ratten slingeren juist met hun staart wanneer ze zich fijn voelen.