Wikia

Rattery is de benaming voor een rattenfokker, meestal hobbymatig en (vrijwel) alleen gericht op het fokken van ratten en geen andere (knaag)dieren. Er zijn geen officiële regels om jezelf een rattery te mogen noemen en rattery-namen worden niet geregistreerd zoals bij cattery's en hondenkennels, dus in feite kan iedereen zich een rattery noemen zodat dat het verder iets zegt. Wanneer je graag rittens van een rattery wil is het dus belangrijk dat je goed nadenkt over bij welke rattery je wilt reserveren.

AandachtspuntenEdit

VerzorgingEdit

Het klinkt misschien logisch, maar het is belangrijk om te kijken of de rattery de juiste basisverzorging bied aan haar ratten. Ook een broodfokker kan zich rattery noemen, dus let op of de kooien groot genoeg zijn, geschikte bodembedekking wordt gebruikt, op tijd naar de dierenarts gaan, enzovoort. Ook is het belangrijk om te letten op hoeveel tijd en zorg er in de nestjes worden gestoken.

FokdoelEdit

Fokken met ratten doe je niet zomaar, om goede resultaten te krijgen moet er goed worden nagedacht over wat de fokker wil bereiken. Gezondheid, bouw, karakter, maar ook variatie zoals kleur en tekening spelen een belangrijke rol bij het fokken. Is het duidelijk wat de rattery bereiken wil met fokken en ben jij het daar mee eens? Let ook op of de fokker daadwerkelijk doet wat ze beweren.

FokrichtlijnenEdit

Gerelateerd aan het fokdoel zijn de fokrichtlijnen en daarmee de manier van fokken. "Meerdere wegen leiden naar Rome" en zo ook bij het fokken. Op welke leeftijd mogen de vrouwtjes gedekt worden, vanaf welke leeftijd worden de mannen ingezet, wanneer mogen de kleintjes het nest verlaten, worden 'gepensioeneerde' fokratten uitgeplaatst? Weet men veel over ratten genetica en zijn de nestvoorspellingen correct? Wordt er gefokt met 'probleem' variaties zoals fuzz ('naakt'), manx (staartloos) en dubbelrex (combinatie van rex met rex) en hoe wordt dit aangepakt? Wordt er gebruik gemaakt van stambomen om de lijnen in de gaten gehouden, wordt er gedaan aan in-/lijnteelt, waar haalt de rattery nieuwe dieren vandaan? Niet alleen het antwoord op deze vragen is belangrijk maar ook jouw mening daar over, zitten de rattery en jij op één lijn?

Antwoorden?Edit

Hoe kom je aan de antwoorden op deze vragen? Rattery's hebben vaak een deel van deze informatie op hun website staan en kun je dus daar lezen, ook de nesten die binnen de rattery zijn geboren staan normaal gezien online op de website dus aan de hand daar van kun je de gegeven theoretisch antwoorden ook 'toetsen' aan de praktijk (voorbeeld: een rattery zegt niet met fuzz te fokken, kijk bij de nestjes of er inderdaad geen (gepland) fuzz in voor komt). Meestal staat niet alles op de website, maar een goede rattery zal het niet erg vinden je vragen via email te beantwoorden.

Er is enkel een nadeel hier aan en dat is natuurlijk dat je informatie van de rattery zelf komt, deze kan natuurlijk bepaalde dingen verborgen houden en liegen over de manier waarop men fokt. Daarom is het vaak ook handig om de mening van rattenliefhebbers over de rattery te horen. Er zijn talloze rattenfora waar je naar ervaringen kunt vragen, luister naar de argument en bepaal dan voor jezelf of je bij deze rattery wilt reserveren of niet. Zoveel mensen, zoveel meningen, over iedere rattery valt wel te zeggen dus luister vooral (ook) naar je eigen gevoel.

Rattery SignalenEdit

Lees meer bij Rattery Signalen.

Er zijn een aantal punten, signalen, waar je op kunt letten bij het zoeken naar een rattery.

Lijst van Rattery'sEdit

Klik hier voor de complete lijst van Rattery's.

Zowel actieve als gestopte rattery's in Nederland, Belgie, en andere landen.