Wikia

Rex
Russischblauwburmeesrexhugo
Hugo, Russisch blauw burmees rex, van Mima

Gencode

REre

Engels

rex

NFRS

geregistreerd

De bekendste vachtsoort mutatie bij ratten is de zogenaamde rexbeharing. Rex-ratten hebben een krullende vacht over het hele lichaam, zelfs de snorharen zijn gekruld waardoor de vachtsoort al bij rittens van enkele dagen oud te herkennen is.

GenotypeEdit

De gencode van rexbeharing wordt meestal als REre geschreven, maar er zijn meerdere genen die rexbeharing kunnen veroorzaken waaronder CU1, CU2, en SH. Voor het gemak wordt er echter meestal van? RE gesproken en in Nederland gaat het ook meestal om hetzelfde rex-gen. Er zijn ook recessieve 'rex' genen, waaronder het gen voor fuzz, maar deze zijn zeldzaam in Nederland als ze er al zijn.

Ratten die tweemaal het rex gen hebben zijn dubbelrex, het gen is namelijk incompleet dominant waardoor de combinate van een rex gen (RE) met het niet-rex gen (re) resulteerd in een vacht die niet zo sterk krult als bij dubbelrex maar ook niet glad is.

FenotypeEdit

StandaardEdit

De Britse standaard omschrijft de rex rat als volgt: "De vacht behoord gelijkmatig dik en niet overmatig ruw te zijn, met zo min mogelijk dekharen. De vacht moet gelijkmatig gekruld zijn en in mindere mate ook op de buik. Gekrulde snorharen zijn normaal voor Rex. Kleur moet voldoen aan een erkende kleur of tekening. Wanneer verzilverde ratten of ratten met ticking rex zijn, moet het worden toegestaan dat er minder dekharen aanwezig zijn dan bij gladharige ratten."

WavyEdit

Rex ratten met onvoldoende krullend haar worden wel eens wavy genoemd. Dit is echter geen aparte varieteit maar gewoon een 'mislukte' rex. De snorharen zijn ook vaak slechts wat kronkelend in plaats van echt gekruld.

Kale plekkenEdit

Rex rittens, vooral die met goed krullende rex vacht, worden tijden hun eerste weken een periode deels kaal. Vooral op de flanken kunnen kale plekken ontstaan, dit groeit vrijwel altijd weer bij. Mannelijke ratten hebben meestal een betere rexvacht dan vrouwen en worden daardoor op latere leeftijd ook vaker kalend.

GallerijEdit