Wikia

Sable burmees
HavynEvoSable1
Rootz' Evo, Sable burmees, van Rattery Havyn

Gencode

aa chch BuBu

Oogkleur

zwart

Andere namen

sable (burmese) (Engels), dubbel burmees, soms met "op siamees/himalayan/albino basis"

NFRS

onder nieuwe variëteiten

Een donker gekleurde rat met mogelijk donkerder gekleurde points. De ogen van een burmees rat zijn zwart.

GenotypeEdit

De gencode van een sable burmees is aa chch BuBu, dus de kleur is op zwartbasis (aa) met twee kopieën van het himalayan gen (c(h)) en twee kopieën van het burmees gen. Net zoals himalayan , siamees en (gewoon) burmees is sable burmees ook mogelijk op agoutibasis (A_), deze variëteit wordt wheaten sable genoemd. Sable burmees kan ook ontstaan op basis van himalayan (cch BuBu) en albino (cc BuBu), de rat heeft dan respectievelijk kleinere of geen points.

FenotypeEdit

StandaardEdit

De Britse standaard omschrijft de burmese rat als volgt: "Een warme donkere otterbruine kleur met subtiele donkere points bij de voeten, staart, gezicht en oren. Zonder enige onregelmatigheid en witte haren of vlekken. Contrast tussen de points en lichaamskleur hoort niet te overdreven te zijn. Enige suggestie van zwart in de points behoort bestraft te worden. Ogen zwart."

KleurEdit

De klassieke kleur van de sable burmees is donkerbruin zoals hierboven beschreven, deze is genetisch zwart. Het is mogelijk andere kleuren sable burmezen te krijgen, zoals Russisch sable burmees (met Russisch blauw).

TekeningEdit

Vrijwel alle variëteiten met uitmonsteringen worden het liefst als effen gezien, bij andere tekeningen heeft de rat namelijk al snel witte voetjes waardoor je de points niet meer zo goed ziet.

GallerijEdit