Wikia

Siamees
HavynBanditSealpointBES1
Havyn's Bandit, Sealpoint siamees (zwartoog), van Rattery Havyn

Gencode

aa chch (Be_ of bebe)

Oogkleur

zwart of (robijn)rood

Andere namen

siamese, smeeze (Engels), RES (afkorting, Red Eyed Siamese), BES (afkorting, Black Eyed Siamese)

NFRS

geregistreerd

Een rat met een lichte kleur en donker gekleurde points bij de snuit, oren, voeten en staart. De ogen van een siamese rat zijn zwart of (robijn)rood.

GenotypeEdit

De gencode van een (sealpoint) siamees is aa chch, dus de kleur is op zwartbasis (aa) met twee kopieën van het himalayan gen (ch). Vervolgens is er een gen dat de oogkleur bepaalt, dit gen is dominant voor de oogkleur zwart (Be_ is zwartoog, bebe is (robijn)roodoog). Siamees is echter ook mogelijk op agoutibasis (A_), maar dan zijn de 'points' minder donker van kleur. In combinatie met de genen van andere kleuren verandert de kleur van de points.

FenotypeEdit

StandaardEdit

De Britse standaard omschrijft de siamese rat als volgt: "Lichaamskleur tot medium beige, verdonkert geleidelijk en gelijkmatig over het zadel en de achterhand richting de buik, het donkerst zijnde aan de staartbasis. Er mogen geen witte of erg bleke plekken aanwezig zijn op het lichaam, voeten of staart. Staartkleur hoort over de hele lengte door te lopen. Buik licht beige. Points zijn donker sepia en vermengen gelijkmatig in de lichaamskleur. Ogen zwart tot robijnrood.

KleurEdit

De meest voorkomende kleur van de points is sepia, aangeduid met de naam sealpoint en is genetisch zwart. Het is mogelijk andere kleuren points te krijgen, zoals Russisch bluepoint siamees (Russisch blauwe siamees).

TekeningEdit

Vrijwel alle variëteiten met uitmonsteringen worden het liefst als effen gezien, bij andere tekeningen heeft de rat namelijk al snel witte voetjes waardoor je de points niet meer zo goed ziet.

GallerijEdit