Wikia

Mensen zeggen wel eens dat ratten stinken en natuurlijk kan dat wel eens zo zijn, maar over het algemeen is dit niet echt waar.

Eigen geurEdit

Zoals vrijwel alle (zoog)dieren hebben ratten hun eigen lichaamsgeur en deze zul je ook vrijwel altijd ruiken. Net zoals dat je in een huis met een hond bijna altijd wel een 'hondengeurtje' hangt, je ruikt gewoon dat er een dier in het huis leeft en zo is het ook met tamme ratten. Mannetjes ruiken vaak wat sterker dan vrouwtjes en natuurlijk heb je meer 'rattengeur' bij grotere groepen dan wanneer je maar twee of drie ratjes hebt.

Sommigen vinden de geur lekker en anderen juist niet. De ene rat ruikt ook weer net wat anders dan de andere. Of de geur 'stinkt' of niet is dus persoonlijk en verschilt per rat.

Toch stinkenEdit

Natuurlijk kan het gebeuren dat het toch echt gaat stinken in de rattenkooi en er omheen. Meestal komt dit dan van de ontlasting van de ratten, vooral wanneer er plasjes en poepjes door elkaar liggen en niet worden geabsorbeerd door goede bodembedekking of toiletvulling. Regelmatig schoonmaken is dan dus de oplossing. Het zindelijk maken van je ratten kan hierbij helpen, dan hoef je alleen maar de toiletjes tussendoor schoon te maken en de rest van de bodembedekking kan dan wat langer blijven liggen.

Ook kunnen medische problemen vreemde en zelfs stinkende geuren veroorzaken. Oorontstekingen kunnen een geur verspreiden vanuit het oor vanwege de etter en sommige abcessen stinken ook heel erg. Let hier dus op wanneer je ratten afwijkend ruiken.

Voeding heeft uiteraard ook invloed op de ontlasting. Afhankelijk van de leeftijd hebben ratten dierlijke eiwitten nodig (bijvoorbeeld kip, ei, etc). De ontlasting kan hierdoor sterker gaan ruiken, vooral jonge ratten die veel dierlijke eiwitten krijgen kunnen hierdoor stinkende ontlasting hebben. Aangezien ze deze dierlijke eiwitten wel nodig hebben valt hier dus niks aan te doen behalve regelmatig schoonmaken. Wanneer ze ouder worden hebben ze minder dierlijke eiwitten nodig, de stinkende ontlasting is dus maar tijdelijk.

Door veel vochtige groenten en dergelijke kan de ontlasting ook wat dun worden en daardoor sterker ruiken. Geef daarom vochtrijk eten met mate, ontlasting dat een beetje zacht is kan geen kwaad maar diarree is natuurlijk niet goed.

Ten slotte kunnen ratten door stress ook heel erg stinkende keuteltjes leggen, deze worden vaak 'stresspoepjes' genoemd. Op die manier kan 1 klein keuteltje de hele kooi en omgeving doen stinken, niet erg prettig dus.

VooroordelenEdit

Hou er ook rekening mee dat veel mensen ratten en andere knaagdieren vies vinden en ze dus altijd vinden stinken, ook wanneer ze weinig eigen lichaamsgeur verspreiden en je de kooi grondig schoonmaakt. Het is altijd een goed idee om je best te doen de geur zo veel mogelijk te beperken, maar sommigen zijn gewoon niet te overtuigen. Er zijn zelfs mensen die hun neus ophalen voor een leeg, ongebruikt vervoersbakje, daar kun je weinig aan veranderen. ;)