Wikia

Ticking is een bepaalde kleuring van de haren die bij kleuren op agouti-basis voorkomt. De uiteindes van de haren zijn dan donkerder gekleurd dan de rest, wat een soort gespikkeld effect creeërt. Niet te verwarren met heathering.

Gebandeerde harenEdit

Gebandeerde haar
Ticking is een verschijnsel waarbij de haren gebandeerd zijn waardoor de uiteindes donkerder zijn gekleurd dan het middengedeelte (aan de basis is de haar grijs). Ook de dekharen zijn donker van kleur.

Hiernaast is een schematische afbeelding te zien van een gebandeerde haar. Het uiteinde is het donkerst en het middenstuk is een geel-achtige tint, de basis is meestal grijs. Welke kleur de delen precies zijn hangt af van de variëteit, waarbij de kleur van de ticking gelijk is aan de kleur van de niet-agouti variant van de variëteit. Bij gewoon agouti is de ticking bijvoorbeeld zwart van kleur en bij Russisch blauw agouti zijn de uiteindes Russisch blauw van kleur.

Het middenstuk en in mindere mate de basis verschillen ook van tint per variëteit, maar het middenstuk is altijd een geel-achtige tint en de basis een vorm van grijs. Op de onderzijde van de rat is meestal alleen de grijze kleur aanwezig, een handige manier om agouti-kleuren van egale kleuren te onderscheiden.

GeneticaEdit

Ticking ontstaat dus door gebandeerde haren, maar wanneer is er nu sprake van gebandeerde haren? Gebandeerde haren zijn een eigenschap die bepaald wordt door genen op de zogenaamde A-locus, de genen kunnen namelijk gebandeerde haren ('A') danwel egaal gekleurde haren ('a') veroorzaken.

Er wordt ook wel gezegd dat dit bepaald of een kleur op basis van agouti dan wel zwart is. Dit zijn de zuiverste voorbeelden van de genen op de A-locus in werking, omdat er geen andere genen van andere loci meespelen. In combinatie met mutaties van andere loci krijg je andere variëteiten met gebandeerde of juist egale haren. Zo is Russisch blauw de mutatie van die kleur in combinatie met de eigenschap voor egale haren en Russisch blauw agouti de combinatie van dezelfde mutatie met gebandeerde haren.

Niet altijd duidelijkEdit

Niet alle variëteiten met gebandeerde haren hebben duidelijke ticking, omdat de kleur van de ticking heel licht van kleur is (mogelijk lichter dan het geel-achtige middenstuk). Voorbeelden hiervan zijn geel, argente, en cinnamon pearl. De kleur van de ticking is hierbij gelijk aan de kleur van respectievelijk champagne, beige, en pearl. Bij deze variëteiten wordt daarom zelden van ticking gesproken. Verwar deze lichtgekleurde uiteindes overigens niet met verzilvering, dit is een losstaande eigenschap.