Wikia

Alle kooien op deze pagina zijn te klein voor permanente huisvesting, maar kunnen handig zijn al bijvoorbeeld ziekenboeg, 'seniorenkooi', introkooi, of andere tijdelijke huisvesting. Sommige kooien moeten worden aangepast voor ze bruikbaar zijn als tijdelijke kooien. Klik op de foto van de kooi voor meer informatie.

Dichte kooienEdit

Deze kooien zijn ideaal als tochtvrije ziekenboegen en kraamkooien, omdat ze van de zijkanten dicht zijn maar wel goed geventileerd dankzij het traliedeksel.

Lage traliekooienEdit

Wanneer er geen gevaar is voor tocht zijn traliekooien meestal fijner. De onderstaande kooien zijn laag en bieden weinig klimmogelijkheden voor ratten, maar in het geval van een zieke rat, zogende moeder, of oude ratten met achterhandsverlamming is dit ook niet noodzakelijk. Voor oude ratten is het overigens vaak wel fijn als de grondoppervlak van de kooi zo groot mogelijk is, zodat ze genoeg bewegingsruimte hebben.

Kleine traliekooienEdit

Deze kooien zijn een slagje hoger dan de lage traliekooien en daarom geschikt als tijdelijke huisvesting voor ratten die mogen klimmen. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als tussenstap bij een introductie of als logeerkooi voor twee ratten.

Let op: Veel van deze kooien moeten worden aangepast voor ze veilig zijn om te gebruiken (tralieplateaus veroorzaken bumblefoot). Ze worden ook vaak verkocht als geschikte rattenkooien terwijl ze voor ratten te klein zijn!