Wikia

Vooral in de zomerperiode kan het erg warm worden, ook in huis. Ratjes kunnen hier behoorlijk last van krijgen en het is belangrijk er voor te zorgen dat ze niet oververhit raken. Hierbij allerlei tips om ze koel te houden, die ook nog eens erg leuk (kunnen) zijn.

KoelelementEdit

Voor knaagdieren bestaan speciale koelelementen zoals de Ice Pod. Deze kun je in de kooi leggen, eventueel met een hoes er over, zodat ratjes er op of bij kunnen gaan liggen om af te koelen. Je kunt in plaats daar van ook een fles water in de diepvries leggen, let wel op dat plastic flessen kapot geknaagd kunnen worden.

Een andere optie is een (hand)doek nat maken en deze aan de ratten te geven, dit werkt ook verkoelend.

Bevroren lekkersEdit

Een leuke manier om voor verkoeling te zorgen is het aanbieden van bevroren lekkers. Dit kan van alles zijn: gewone ijsblokjes, diepvriesgroenten, ingevroren babyvoeding, ... Doe het bevroren lekker wel even onder de kraan, anders kunnen er tongetjes aan het bevroren oppervlak blijven plakken.

Pootje badenEdit

Niet alle ratten houden van zwemmen, sommigen leren het vanzelf leuk te vinden maar anderen blijven liever uit het water. Voor ratten die het leuk vinden is pootje baden of zelfs zwemmen in een bak gevuld met een laagje water een handige manier om af te koelen in het warme weer. Als je wat lekkers in het water legt zullen ze proberen het er uit te vissen en zo wennen aan het water.

Zet nooit een rat zomaar in het water, zeker niet wanneer het meer dan een laagje is. Ongewild in het water gezet worden kan een paniekreactie uitlokken en is niet fijn voor het dier. De rat moet ten alle tijden zelf kunnen bepalen of hij/zij wel of niet het water wil zijn.