Wikia

Dit artikel uit de categorie "Medisch" is slechts informatief bedoeld. Ga met medische problemen met je huisdier áltijd naar een bekwame dierenarts!

Ratten kunnen zich verslikken in zacht of plakkerig voedsel of wanneer ze te gulzig eten. Als dit gebeurt zal de rat proberen om door middel van veel slijmen en door het maken van een soort overgeef-bewegingen de luchtwegen vrij te maken. Dit kan er naar uit zien. Het belangrijkste is dat je als baasje niet in paniek raakt.

  • Zet de rat op een rustig plekje en geef hem de tijd om het zelf op te lossen.
  • Geef hen eventueel een kruikje als hij koud aanvoelt.
  • Geef hen geen eten of drinken! Dit kan de verslikking erger maken.
  • Geef eventueel een drupje bisolvon om het slijm dunner te maken, niet meer dan een drupje en laat de rat het zelf oplikken!

Een rat zal niet snel stikken, maar controleer regelmatig of de ademhaling rustig of gejaagd is. Als de oortjes, de voetjes en het mondje blauw aanlopen is de rat in ademnood. In het verleden werd nog wel eens aangeraden met bepaalde techniek eventuele blokkades te verhelpen, dierenartsen raden dit echter af.

Als je merkt dat uw rat er niet zelf uitkomt is het raadzaam om een dierenarts te bezoeken. Doe dit als je ratje lusteloos wordt, kouder wordt (voel aan staartje) of wanneer je het gewoon niet vertrouwt. Bij de dierenarts kan de rat in een zuurstofkooi (mits aanwezig) geplaatst worden voor extra zuurstof en kan er pijnstilling, antibiotica en vocht worden toegediend. Eventueel kan er onder een roesje in de bek worden gekeken.

Hou na een verslikking je rat een aantal dagen goed in de gaten. Het is een behoorlijke aanslag op de longen en er kunnen luchtwegproblemen ontstaan. Voedsel dat in de longen terecht komt kan een acute longontsteking veroorzaken, en dat is dodelijk.