Wikia

Het is natuurlijk belangrijk dat het voer wat je geeft goede voedingsstoffen bevat. Met commercieel rattenvoer zit je meestal wel goed, al zijn de ingrediënten vaak niet van erg hoge kwaliteit en kunnen er stoffen aan toegevoegd zijn (meer/minder vitamines dan nodig, kleurstoffen, etc). Op de verpakking van rattenvoer staat een analyse van wat er in zit, meestal staat er de hoeveelheid eiwit, vet, ruwe vezels, ruwe as, vitaminen en mineralen op.

Eiwit

Ratten zijn van nature alleseters en hebben daarom een behoefte aan eiwitten. Eiwitten, ofwel proteïne, kan van dierlijke (ei, vis, vlees, ..) en plantaardige bronnen (peulvruchten, soja, ..) komen. Vooral dierlijke eiwitten kunnen op latere leeftijd invloed hebben op tumorgroei en nierproblemen, omdat deze voor de rat moeilijker te verwerken zijn dan granen. Het wordt daarom vaak aangeraden om oudere ratten minder dierlijke eiwitten te geven, jonge en zwangere ratten hebben wel een hoge behoefte aan dierlijke eiwitten. Sommige voeders zijn vegetarisch, dan kun je zelf dierlijke eiwitten bijvoeren (zie aanvullend voer). The Scuttling Gourmet raadt een eiwitgehalte van zo'n 15% aan.

Vet

Ondanks dat er vaak negatief over wordt gesproken is vet eigenlijk heel nuttig, het is namelijk een rijke energiebron. Natuurlijk wel met mate, te veel vet veroorzaakt ook bij ratten hoge bloeddruk, tumoren en overgewicht . Een vetgehalte van rond de 5% wordt aangeraden door The Scuttling Gourmet.

Vitaminen

Gevarieerde voeding bevat normaal gezien relatief voldoende vitaminen , een aantal vitaminen worden meestal extra toegevoegd in commercieel voer. Meestal zijn dit vitamines A, D3 en E. Sommige voeders hebben ook toegevoegd vitamine C, iets wat geen kwaad kan, maar onnodig is voor ratten. Vitamine C is nuttig voor cavia's, omdat deze net zoals mensen niet zelf vitamine C kunnen aanmaken. Ratten kunnen dit echter wel, dus extra vitamine C is voor een gezonde rat niet nodig.

Mineralen

Ook mineralen zijn belangrijk voor ratten. Vooral koper is belangrijk voor ratten en meer dan eens te laag in commercieel voer volgens The Scuttling Gourmet. Veel teksten adviseren een kopergehalte van 5 mg/kg, maar omdat koper vaak niet volledig wordt opgenomen door het lichaam adviseerd Allison Campbell een gehalte van rond de 15 mg/kg.