Wikia

Voeding heeft zeer waarschijnlijk veel invloed op de gezondheid van de rat, daarom denken veel rattenliefhebbers goed na over welk voer zij geven en waarom.

Basisvoeding (droogvoer)Edit

Als basisvoeding eten tamme ratten meestal droogvoer . Droogvoer kan worden gekocht bij vele (online) dierenwinkels of kan zelf worden gemixt. Commercieel droogvoer komt vooral in 2 vormen voor, gemengd voer en "labbrokken".

Commercieel gemengd voerEdit

Er zijn verschillende merken gemengd rattenvoer op de markt. Het voordeel van gemengd voer is dat de ratten keuzes hebben in wat ze eten en dat het afwisselend is. Ook zie wat er daadwerkelijk in het voer verwerkt zit, zoals welke soorten granen.

LabbrokkenEdit

Labbrokken zijn 1 soort brok waar alles in verwerkt zit. Het voordeel hiervan is dat de ratten alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben, en niet iets kunnen laten liggen wat ze minder lekker vinden. Dit is een afweging die je zelf moet maken.

Eigen mixEdit

Er zijn ook mensen die zelf mixen omdat het goedkoper is of omdat ze niet tevreden zijn met de commerciële keuzes. Sommige mensen verkopen die mix op internet en die kunnen je vertellen waarom ze voor bepaalde dingen wel en niet gekozen hebben. Ben je geïntereseerd om zelf voer te gaan mengen? Overweeg dan om het boek The Scuttling Gourmet van Allison Campbell te kopen, hierin staat heel veel informatie over voeding.

Vers voerenEdit

Een enkele rattenliefhebber geeft zijn of haar ratten als basisvoeding vers voer. Dit bestaat dan uit verse groenten, peulvruchten, en andere verse ingrediënten. Het voordeel is uiteraard dat de ingrediënten vers zijn en meer goede voedingsstoffen bevatten dan droogvoer. Het nadeel is dat het niet makkelijk houdbaar is en bovendien niet zo eenvoudig is als droogvoer geven, alleen met veel ervaring over de voeding van ratten kun je een gebalanceerd vers dieet maken. In The Scuttling Gourmet staan enkele recepten welke je kunt gebruiken, bijvoorbeeld ter afwisseling van een droogvoer dieet.

ExtraEdit

Aanvullend voerEdit

Naast droogvoer als basisvoer is het belangrijk regelmatig aanvullend voer in de vorm van verse groenten en dergelijke te geven. Ook dierlijke eiwitten kunnen aanvullend gegeven worden.

TraktatiesEdit

Lekkernijen kunnen als extra traktaties gegeven worden om je ratten te verwennen. Dit is dus niet noodzakelijk, maar wel erg leuk om te geven en vooral wanneer je er een uitdaging van maakt. Geef bijvoorbeeld eens wat hazelnoten in de dop, een rat moet dan eerst de dop kapot zien te knagen voor deze kan smullen van de energierijke noot. Je kunt het gezondere aanvullend voer natuurlijk ook als traktatie zien.

BijvoedingEdit

Oude, zieke en/of drachtige dieren kunnen meestal wel wat extra bijvoeding gebruiken. Het is belangrijk dat dit voer licht verteerbaar is en bomvol makkelijk opneembare voedingsstoffen bevat.

Kijk uit met..Edit

Lijsten

Op enkele rattenwebsites vind je een lijst met welke dingen je beter niet aan je ratten kunt geven en wat wel veilig is:

VetEdit

Vet is een rijke energiebron, maar dit heeft een keerzijde: te veel in een keer kan een hoge bloeddruk, tumoren en overgewicht veroorzaken. Geef dus nooit of zeer zelden gefrituurd voedsel of eten gebakken in (veel) vet. Kijk ook uit met noten en zaden, deze zijn ook zeer vet.

SuikerEdit

Ook suiker is een flinke energiebron en moet met mate gegeven worden. Te veel suiker wordt ook in verband gebracht met kaakabcessen. De zogenaamde yoghurtdrops zijn een bekende boosdoener, geef liever bijvoorbeeld een stuk appel. Fruit is ook zoet en moet ook zeker niet in overvloed gegeven worden, maar bevat in ieder geval ook nog wat vitamines.

ZoutEdit

Net zoals bij mensen is te veel zout niet goed voor een rat.

MelkproductenEdit

Zoals de meeste dieren zijn ratten in zekere mate lactose-intolerant, melk en melk-producten worden daarom liever niet gegeven. Als alternatief kun je kokos- of sojamelk gebruiken.

Dierlijke eiwittenEdit

Dierlijke eiwitten worden in verband gebracht met tumorgroei en nierproblemen, omdat deze voor de rat moeilijker te verwerken zijn dan granen. Het wordt daarom vaak aangeraden om oudere ratten minder dierlijke eiwitten te geven, jonge en zwangere ratten hebben wel een hoge behoefte aan dierlijke eiwitten. Sommige voeders zijn vegetarisch, dan kun je zelf dierlijke eiwitten bijvoeren (zie aanvullend voer).

Plakkerig voedselEdit

Kijk uit met plakkerige dingen zoals pindakaas en vers brood, hierin kunnen ratten gemakkelijk stikken. Ratten kunnen niet spugen, dus een verslikking kan erg snel fout gaan en bovendien kun je dan als baasje vrij weinig doen om het te verhelpen.

CitrusvruchtenEdit

In de schil van een citrusvrucht zit D-limonine, een stof die zich bindt aan een eiwit dat van nature bij mannetjesratten voor komt. Hierdoor zouden citrusvruchten nierkanker kunnen veroorzaken bij mannetjesratten.