Wikia

Ratten zijn heel goed zindelijk te maken. Het is echter mogelijk dat er een koppige rat bij zit die het wel zo makkelijk vindt om niet eerst naar een toiletje te lopen.

In dierenwinkels kun je vaak kunststof hoektoiletten kopen. Het is het beste als je er meerdere in je kooi zet, op verschillende niveau's, en in ieder geval eentje vlak naast de favoriete hangmat of huisje. In het toilet kun je bodembedekking doen die goed absorbeert. Het beste is als je er een andere bodembedekking in gebruikt dan dat je op de bodem zelf hebt liggen! De ratten snappen dan sneller dat het bedoeld is om de behoefte in te doen. Gebruik bijvoorbeeld ecobed op de bodem en corbo in de toiletjes.

Als je rat nog niet zindelijk is, kun je hem zindelijk maken door alle keutels die je vind in het toiletje te liggen. Doe dit meerdere malen per dag en hou het net zo lang vol tot je ratten het snappen. Sommige ratten hebben het goede voorbeeld gekregen van hun moeder en doen het vanzelf, andere ratten moeten nog een beetje opgevoed worden. En soms heb je een rat die het weigert. In dit geval kun je het beste wel de keutels in het toiletje blijven liggen zodat de andere ratten niet het slechte voorbeeld krijgen, en je plateau's blijven schoner.

Plasjes zullen je ratten bijna altijd ook wel eens buiten het toilet doen, druppelen hoort er nou eenmaal bij. Om het gebruik van het toilet aan te moedigen zet je dus een toilet naast de hangmat, zodat ze hun eerste plasje na het slapen hopelijk toch in het toilet doen. Daarnaast kan het helpen als je de toiletten afwast met een lekker geurig schoonmaakmiddeltje (daarna wel weer goed afspoelen!). Je ratten zullen dan vanzelf in het toilet gaan plassen omdat ze hun eigen geur weer op het toilet willen hebben.

Hoe vaak je het toilet verschoont hangt af van de hoeveelheid ratten en je eigen voorkeur. Wacht er in ieder geval niet te lang mee, want de combinatie van keutels met plasjes kan flink gaan stinken.